با دانستن این نکات طلایی، حرفه ای ژله درست کنید

75 112,968

مجله اینترنتی دلخوشی: ژله یکی از دسرهای خوشمزه ایست که اکثر افراد به عنوان دسر برای میهمانی های خود درست می کنند. درست کردن ژله نکات و ترفندهای خاصی دارد که با دانستن آنها کار شما بسیار راحت تر خواهد شد. در این مطلب بسیاری از نکات و رازهای درست کردن حرفه ای ژله را برای شما توضیح خواهیم داد. با دانستن این نکات طلایی، حتی در درست  کردن ژله مبتدی هم باشید، می توانید به راحتی زیباترین ژله ها را درست کنید. مهمترین نکات حرفه ای برای درست کردن ژله را در سرآشپز دلخوشی بخوانید.


شاید به مطالب زیر نیز علاقه مند باشید:

آموزش بیش از ده ها مدل ژله متنوع ویژه مهمانی ها و جشن های شما

مدل های ژله (کلیک کنید.)


با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

ژله قالبی، ترفندهای درست کردن ژله


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


 برای درست کردن ژله چقدر آب نیاز داریم؟

پاسخ به این سوال که برای درست کردن ژله ها دقیقا به چه میزان آب نیاز داریم، کاملا بستگی به شکل ژله ای دارد که قصد داریم درست کنیم. انواع ژله ها از لحاظ شکل ظاهری به موارد زیر تقسیم می شوند:

۱- ژله هایی که قرار نیست آنها را در ظرف دیگری برگردانیم:

گاهی اوقات شما قصد دارید تا ژله را در یک ظرف شیشه ای درست کنید و تصمیم ندارید آن را به صورت یک ژله قالبی برگردانید. این نوع ژله ها با همان ظرفی که ژله در آن درست شده، سرو می شود. چون قرار نیست تا این ژله ها را به صورت قالبی در ظرف دیگر برگردانید، بنابراین سفت بودن بافت ژله هیچ اهمیتی ندارد. در این حالت شما می توانید برای درست کردن یک بسته پودر ژله از ۲ لیوان کامل آب استفاده کنید. بافت این ژله ها کمی نرم تر و لطیف تر از انواع دیگر ژله هاست.

۲- ژله های قالبی که باید آنها را داخل ظرف دیگر برگردانیم:

معمولا برای زیباتر شدن شکل ژله، بهتر است تا ژله طرح خاصی داشته باشد. در این حالت باید ژله قالبی درست کنید. برای درست کردن ژله های قالبی که می خواهیم آنها را بعد از سفت شدن، داخل یک دیس برگردانیم، از انواع قالب ها با طرح های مختلف استفاده می شود. برای اینکه جدا کردن ژله از قالب راحت تر باشد، و از طرفی برای اینکه بعد از برگرداندن ژله در ظرف، ژله شکل خود را حفظ کند، باید از میزان آب کمتری استفاده کنید و ژله کمی غلیظ تر باشد. بنابراین همیشه برای درست کردن ژله های قالبی، به ازای هر بسته پودر ژله، از یک و نیم لیوان آب استفاده کنید.

۳- ژله های غلیظ برای قالب زدن با کاتر:

گاهی اوقات ژله هایی درست می کنید که می خواهید آنها را به کمک کاتر، قالب بزنید یا اینکه می خواهید آن را با چاقو به اشکال خاصی برش بزنید. معمولا این نوع ژله ها را باید خیلی غلیظ تر درست کرد. گاهی برای درست کردن این نوع ژله ها، به ازای هر بسته پودر ژله ۱ لیوان آب و گاهی نیز فقط نصف لیوان آب استفاده می شود.


مقدار آب داغ و آب سرد استفاده شده در ژله باید چقدر باشد؟

فرض کنید برای درست کردن ژله قالبی به ۱ و نیم لیوان آب نیاز داریم. حال ممکن است برایتان سوالی پیش بیاید که از این ۱ و نیم لیوان آب، چه مقدار آن باید آب داغ و چه مقدار آن باید آب سرد باشد. چیزی که مشخص است این است که حتما باید مقداری از این آب، داغ باشد تا ژله در آن حل شود اما استفاده از آب سرد اختیاری است. آب سرد استفاده شده در ژله، به سرد شدن سریعتر مایع ژله کمک می کند، وگرنه اجباری به استفاده از آب سرد نیست. شما می توانید کل این ۱ و نیم لیوان آب را، از آب داغ استفاده کنید. یا اینکه اگر دوست دارید ژله سریعتر خنک شود، نصف آب داغ و نصف آب سرد استفاده کنید. یا اینکه ۱ لیوان آن را آب داغ و نصف لیوان باقی مانده را آب سرد استفاده کنید.یا حتی اگر می خواهید ژله خیلی سریعتر خنک شود، ابتدا نصف لیوان آب داغ برای حل شدن ژله استفاده کنید، سپس ۱ لیوان باقی مانده را آب سرد بریزید. پس چیزی که مشخص شد این است که برای درست کردن ژله حتما به آب داغ نیاز دارید، اما مقدار آب سرد استفاده شده در ژله، صرفا به خنک شدن سریعتر مایع ژله کمک می کند. گاهی اوقات که ژله ها به صورت لایه ای تهیه می شوند، حتما باید تمام ژله ها ابتدا خنک شوند و سپس آنها را لایه به لایه در قالب بریزیم و مرحله به مرحله در یخچال قرار دهیم.


مدت زمان ایده آل برای بستن ژله چقدر است؟

هر چقدر که ژله مدت زمان بیشتری داخل یخچال بماند، برگرداندن ژله راحت تر خواهد شد، و هر چقدر که ژله مدت زمان کوتاه تری داخل یخچال بماند، ریسک بیشتری برای خراب شدن ژله موقع برگرداندن آن وجود دارد.

معمولا مدت زمان ایده آل برای بستن ژله داخل یخچال، یک روز کامل است. بهترین زمان برای درست کردن ژله، روز قبل مهمانی است. سعی کنید ژله را از شب قبل درست کنید، تا اینکه ژله زمان کافی برای سفت شدن داشته باشد.


 

کلیپ های آموزش آشپزی سرآشپز دلخوشی را

می توانید در پیج اینستاگرام دلخوشی مشاهده کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید. 

delkhoshi_com@

اینستاگرام سرآشپز دلخوشی

 


اگر برای درست کردن ژله وقت کمی داشتیم، چکار کنیم؟

شاید گاهی برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مهمان سرزده دارید و یا اینکه یک مرتبه تصمیم می گیرید ژله درست کنید، شاید هم ژله ای که از شب قبل درست کرده اید، برحسب اتفاق خراب شده است و دوست دارید سریعا یک ژله دیگر درست کنید، اما زمان کافی برای این کار ندارید. چند روش را به شما توصیه می کنیم تا بتوانید در مدت زمان کوتاه، یک ژله زیبا درست کنید. ترفندهای زیر را امتحان کنید.

۱- ترفند درست کردن پاناکوتا:

به طور کلی ژله هایی که برای درست کردن آنها از شیر یا بستنی استفاده می شود (ژله پاناکوتا)، خیلی سریعتر از ژله های معمولی می بندند. ژله های پاناکوتا معمولا در عرض چند ساعت، سفت می شوند، بنابراین می توانند برای زمان هایی که وقت تنگ است، ایده خوبی باشند.

ژله قالبی، ترفندهای درست کردن ژله

۲- ترفند ژله غلیظ:

هر چقدر برای درست کردن ژله از آب کمتری استفاده کنید، ژله غلیظ تر خواهد شد، و از طرفی هر چقدر ژله غلیظ تر باشد، سریعتر می بندد و سفت می شود. اگر به طور معمول ۱ و نیم لیوان آب برای درست کردن ژله استفاده می کردید، حال فرضا از ۱ لیوان آب استفاده کنید.

۳- ترفند تکه های یخ:

در مراحل درست کردن ژله که باید قالب ژله را مرحله به مرحله به یخچال منتقل کنید، تا ژله در دمای یخچال سفت شود، می توانید به کمک تکه های یخ، سرمای بیشتری به قالب ژله برسانید تا ژله سریعتر ببندد. داخل یک کاسه بزرگ مقدار زیادی یخ خرد شده بریزید و سپس مقداری آب کاملا سرد به آن اضافه کنید، حال قالب ژله را طوری داخل کاسه آب و یخ فرو ببرید و نگه دارید تا آب داخل قالب نرود. می بینید که ژله شروع به بستن و سفت شدن می کند. دلیل این موضوع این است که سرمایی که از طریق کاسه یخ به قالب ژله منتقل می شود، خیلی بیشتر از سرمای داخل یخچال است. وقتی ژله تقریبا سفت شد، آن را به یخچال منتقل کنید تا در عرض چند ساعت کامل سفت شود.

۵- روش ترکیبی ژله غلیظ و تکه های یخ:

خوب برای اینکه روش تکه های یخ، خیلی سریعتر جواب دهد، می توانید خود ژله را نیز غلیظ تر از حد معمول درست کنید.

۶- قرار دادن ژله در فریزر:

چون سرمای داخل فریزر از یخچال بیشتر است، می توانید برای سریعتر بسته شدن ژله، آن را برای مدت کوتاهی داخل فریزر قرار دهید و سپس آن را به یخچال منتقل کنید، فقط مراقب باشید که ژله یخ نزند و به مرحله یخ زدگی نرسد وگرنه ژله خراب می شود.

۷- ترفند درست کردن ژله نازک:

اگر ارتفاع قالب ژله شما فرضا ۵ سانت است و همیشه برای پر کردن این قالب از ۵ بسته پودر ژله استفاده می کرده اید، اینبار می توانید در همان قالب با ۱ بسته پودر ژله، یک ژله نسبتا نازک تر و خوشمزه و زیبا درست کنید. فراموش نکنید که قرار نیست همیشه شما کل قالب را با ژله پر کنید. گاهی اوقات ژله های نازک تر، زیبایی خاص خود را دارند.

ژله قالبی، ترفندهای درست کردن ژله

۸- ترفند درست کردن ژله تک نفره:

یک روش دیگر برای بستن سریع ژله، درست کردن ژله های تک نفره در قالب های بسیار کوچک است. چون مقدار ژله ای که در قالب های یک نفره ریخته می شود کم است، بنابراین ژله های تک نفره سریعتر می بندند.

ژله قالبی، ترفندهای درست کردن ژله


چه نوع قالبی برای درست کردن ژله راحت تر است؟

برای درست کردن ژله، انواع قالب های متفاوت در بازار موجود است. اجازه دهید میزان راحتی درست کردن ژله در این قالب ها را یکی یکی بررسی کنیم.

۱- قالب پلاستیکی خشک:

یکی از بهترین انواع قالب های ژله، قالب از جنس پلاستیک خشک است. درست کردن ژله در این قالب ها به حدی راحت است که حتی گاهی نیاز به چرب کردن قالب هم نخواهید داشت، البته به شرطی که اصول اولیه درست کردن ژله، مثل میزان آب استفاده شده در ژله و زمان استراحت کافی ژله در یخچال را رعایت کرده باشید. گاهی برای برگرداندن ژله از قالب های پلاستیکی خشک، حتی نیاز به قرار دادن قالب ژله در آب گرم نیز ندارید چون ژله به راحتی از قالب جدا می شود. قالب های پلاستیکی خشک نسبت به انواع دیگر قالب ها، ارزان تر هستند.

۲- قالب سیلیکونی:

به همان نسبت که کار با قالب های پلاستیکی خشک بسیار راحت هستند، کار با قالب های سیلیکونی نیز بسیار سخت تر هستند مگر اینکه تجربه کافی در درست کردن ژله داشته باشید. به طور معمول برای اکثر افراد، کار با قالب های سیلیکونی دشوار تر است. بنابراین انواع قالب های سیلیکونی، شاید گزینه مناسبی برای درست کردن ژله نباشند.

۳- قالب فلزی و آلومینیومی:

کار با قالب های فلزی نیز همانند قالب های پلاستیکی خشک، بسیار ساده و راحت هستند.

۴- قالب تفلون:

کار با قالب های تفلون نیز همانند کار با قالب های فلزی و آلومینیومی است.

۵- ظروف شیشه ای یا پیرکس:

به طور کلی ظروف پیرکس یا شیشه ای، قالب های مناسبی برای تهیه ژله های قالبی نیستند. اگر قصد ندارید ژله را به صورت قالبی برگردانید، و می خواهید آن را در همان ظرف، سرو کنید، در این حالت می توانید از ظروف پیرکس برای درست کردن ژله استفاده کنید. ولی فراموش نکنید که برگرداندن ژله از این نوع ظروف کمی سخت تر و زمانگیر هست. البته چرب کردن ظرف و درست کردن ژله غلیظ تر، در راحت برگرداندن ژله بسیار کمک می کند.

در مورد ظروف پیرکس یا شیشه ای یک استثناء نیز وجود دارد و آن هم ژله های پاناکوتا است. ژله های پاناکوتا، ژله هایی هستند که داخل آنها از شیر یا بستنی استفاده می شود. این نوع از ژله ها در هر نوع قالبی با هر جنسی، بسیار راحت و بدون نیاز به گرم کردن قالب ژله، برمی گردند. بنابراین ژله های از نوع پاناکوتا را می توانید به راحتی در ظروف پیرکس یا شیشه ای نیز درست کنید.


روش های بیرون آوردن ژله از قالب:

مهمترین نکته در بیرون آوردن ژله از قالب این است که: “صبور باشید و به آرامی عمل کنید”. تا می توانید با صبر و حوصله این کار را انجام دهید. اگر احساس کردید که بخشی از ژله در حال بیرون آوردن از قالب خراب شد، عجولانه کار نکنید، دست و پای خود را گم نکنید و باعث خراب شدن بخش های دیگر ژله نشوید.

ابتدا لبه های ژله را به کمک انگشتان یا پشت چاقو از قالب جدا کنید.

سپس قالب را برای مدت کوتاهی داخل آب گرم نگه دارید تا ژله از قالب جدا شود.

قالب های پلاستیکی را می توانید مدت کمی بیشتری داخل آب گرم نگه دارید، ولی قالب های فلزی مثل تفلون و آلومینیومی را حداکثر به مدت ۸ الی ۱۰ ثانیه داخل آب داغ نگه دارید چون قالب های فلزی گرما را جذب کرده و در خود نگه می دارند و باعث آب شدن بیش از حد ژله می شوند.

اگر ژله پاناکوتا درست کرده اید، اصلا نیازی به قرار دادن قالب ژله در آب گرم ندارید، چون این ژله ها به راحتی از قالب جدا می شوند، مگر اینکه این ژله را به صورت ترکیبی و لایه ای با ژله معمولی درست کرده باشید، که در این صورت حتما کمی ژله را در آب داغ نگه دارید.

وقتی مطمئن شدید که ژله در قالب حرکت می کند و کاملا از قالب جدا شده است، می توانید آن را داخل دیس سرو برگردانید.

گاهی اوقات با اینکه ژله از قالب کاملا جدا شده است و براحتی در قالب ژله حرکت می کند، اما از قالب خارج نمی شود(شاید در چنین مواقعی به اشتباه تصور کنید که هنوز ژله به قالب چسبیده است و آن را مدت زمان بیشتری داخل آب داغ نگه دارید و باعث بیش از اندازه آب شدن ژله شوید). قلق خارج شدن ژله از قالب، خصوصا برای ژله های بزرگ تر، این است که از یک گوشه، هوا داخل قالب ژله برود تا ژله از قالب خارج شود. برای این کار یک گوشه ژله را با دست از لبه قالب حرکت دهید و قالب را کمی کج نگه دارید، وقتی هوا وارد قالب شد، می بینید که ژله به راحتی از قالب خارج می شود. حال می توانید به آرامی ژله را در دیس سرو برگردانید.

برای جدا شدن ژله از قالب، به جای آب گرم، می توانید از گرمای سشوار نیز استفاده کنید. اما مراقب باشید که حرارت بالای سشوار می تواند باعث بیش از اندازه آب شدن ژله شود، خصوصا اگر قالب شما تفلون یا آلومینیومی باشد. بنابراین فقط در حد چند ثانیه سشوار را در اطراف قالب نگه دارید.

نکته مهم: هیچ وقت ژله را در همان ظرفی که در حال درست کردن ژله هستید، داخل یخچال نگذارید. ممکن است مقداری از ژله چسبناک ته ظرف چسبیده باشد و این مساله باعث می شود که ژله شما به ظرف بچسبد و راحت از قالب خارج نشود. بنابراین ژله را در یک ظرف مجزا درست کنید، سپس به قالب اصلی منتقل کنید و قالب را در یخچال قرار دهید.


درست کردن ژله های مات:

در حالت عادی وقتی پودر ژله را داخل آب حل می کنید، ژله شفافی درست می شود. اگر دوست دارید ژله کمی مات شود، به جای آب سرد به ژله، مقداری شیر یا بستنی اضافه کنید. هر چقدر مقدار شیر بیشتر باشد، ژله مات روشن تر، و هر چقدر مقدار شیر کمتر باشد، ژله مات تیره تری خواهید داشت. 


چه کار کنیم تا ژله هایی که با شیر درست می شود، خراب نشود؟

کار با ژله هایی که قرار است با شیر تهیه شوند، کمی سخت تر از ژله های عادی است و برعکس خارج کردن این ژله ها از قالب بسیار راحت تر است. برای درست کردن پاناکوتا، به جای آب سرد، به ژله شیر اضافه می کنند. وقتی پودر ژله را با آب داغ کاملا حل کردید و ژله یکدست شد، اجازه دهید تا ژله در دمای محیط خنک شود و داغی ژله بیافتد. سپس می توانید به آرامی شیر را اضافه کنید و همزمان ژله را هم بزنید. اگر شیر را به ژله داغ اضافه کنید، ژله تان بلافاصله خراب می شود و باید آن را دور بریزید. بنابراین موقع درست کردن ژله با شیر، دقت کنید تا شیر را به ژله داغ اضافه نکنید وگرنه شیر بلافاصله می برد.


آب کردن و استفاده مجدد از ژله های بسته شده؟

اگر به هنگام درست کردن ژله، مقداری از مواد ژله زیادی بود، آن را داخل یک ظرف دربسته داخل یخچال قرار دهید و روز بعد یا تا چند روز بعد مجددا آن را از یخچال خارج کنید، روی بخار آب یا داخل ماکروویو آب کنید و داخل قالب مورد نظر خود بریزید و ژله زیبای دیگری با آن درست کنید. حتی ژله های پاناکوتا که داخل آن از شیر یا بستنی استفاده می شود نیز قابلیت استفاده مجدد دارند. می توانید آنها را روی بخار آب یا داخل ماکروویو به مدت ۱ دقیقه ذوب کنید به شرطی که به نقطه جوش نرسند وگرنه خراب می شوند.

یا اینکه هنگامی ژله ای را قالب می زنید بخش های اضافی آن را دور نریزید، آنها را مجددا ذوب کنید و در تهیه ژله های دیگر از آنها استفاده کنید.


برای شفاف تر شدن ژله ها چکار کنیم؟

برای اینکه ژله شفاف تر و درخشان تری داشته باشید، از دو ترفند زیر می توانید استفاده کنید:

۱- استفاده از ماکروویو برای حل کردن ژله:

بعد از اینکه آب داغ را به ژله اضافه کردید و آن را خوب هم زدید، ژله را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا تمام ذرات ژله کاملا حل شود، سپس ژله را از ماکروویو خارج کنید و مجددا هم بزنید تا ژله یکدست شود.

۲- استفاده از بخار آب کتری برای حل کردن ژله:

اگر ماکروویو در دسترس نداشتید، می توانید ظرف ژله را برای مدتی روی بخار آب کتری قرار دهید.


ترفند خیس کردن ظرف سرو ژله:

گاهی اوقات اینقدر درگیر خارج کردن صحیح ژله از قالب می شوید که فراموش می کنید ژله را دقیقا در مرکز ظرف سرو ژله برگردانید. حال هر چقدر که تلاش کنید، دیگر ژله از جایش تکان نمی خورد، و فشار زیادی شاید باعث شکستن ژله شود. بنابراین برای این که بتوانید در چنین مواقعی ژله را براحتی به مرکز ظرف سر دهید، ابتدا ظرف سرو ژله را کمی با آب سرد خیس کنید. حال می توانید خیلی راحت ژله را به هر طرفی که بخواهید حرکت دهید.


بیشتر شدن جذابیت و جلوه ژله ها:

اگر دقت کرده باشید در اکثر رستوران ها، غذا داخل ظروف چینی سفید ساده سرو می شود. وقتی شما هر غذایی را داخل ظروف چینی سفید ساده سرو می کنید، جلوه و زیبایی شکل ظاهری غذا، چندین برابر می شود.

این موضوع در مورد ژله ها نیز صادق است. ژله ای که در دیس سفید ساده سرو می شود خیره کنندگی بیشتری نسبت به ژله ای که در ظروف شیشه ای یا پیرکس سرو می شود، دارد. می توانید امتحان کنید! 


دلیل جدا شدن لایه های ژله از همدیگر، موقع برگرداندن ژله چیست؟

شاید گاهی برایتان پیش آمده باشد که موقع برگرداندن ژله از قالب، لایه های آن از هم باز شده باشند. تنها دلیل آن، فاصله زمانی زیاد بین ریختن لایه های ژله می باشد. برای ژله هایی که به صورت لایه ای تهیه می شوند، و شما مجبور هستید بعد از ریختن هر لایه، ژله را به یخچال منتقل کنید و سپس پس از سفت شدن لایه قبلی، لایه جدید را روی ژله بریزید، ممکن است با مشکل جدا شدن لایه های ژله از هم مواجه شوید.

دلیل این موضوع این است که لایه های ژله بیش از اندازه سفت می شوند و سپس شما اقدام به ریختن لایه بعدی می کنید، در صورتیکه اینکار اشتباه است. به محض اینکه یک لایه نسبتا سفت شد و نیم بند شد، قالب را از یخچال خارج کنید و لایه بعدی را بریزید و اجازه ندهید هر لایه بیش از اندازه سفت شود. وقتی این نکته را رعایت کنید، لایه ها کاملا به هم می چسبند و از هم باز نخواهند شد.

 ژله قالبی، ترفندهای درست کردن ژله


نکات استفاه از میوه های خرد شده در ژله:

برای تزیین ژله می توانید از میوه های خرد شده استفاده کنید.

ژله قالبی، ترفندهای درست کردن ژله

۱- از چه میوه هایی در ژله نباید استفاده کرد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید تا برای تزیین ژله، یک لایه روی ژله از انواع میوه های خرد شده استفاده کنید. برخی از میوه ها باعث شل شدن و نبستن ژله می شوند. به طور مثال کیوی یکی از این میوه هاست. به هیچ عنوان از میوه کیوی به صورت خام داخل ژله استفاده نکنید چون ژله شما نمی بندد، مگر اینکه آن را به صورت کمپوتی استفاده کنید.

از برش های پرتغال، سیب، توت فرنگی، گیلاس، هلو، شلیل، آناناس، و انواع میوه های دیگر می توانید استفاده کنید.

 ۲- شناور شدن میوه ها داخل ژله:

یکی از روش های زیبا برای تزیین ژله، استفاده از یک لایه نازک میوه های خرد شده روی ژله است. بسیاری از افراد با انجام این کار مشکل دارند و وقتی میوه ها را کف قالب ژله می ریزند و ژله را روی میوه ها می ریزند، میوه ها شناور می شوند و از جایشان تکان می خورند. نه تنها چیدمان میوه ها به هم می خورد، بلکه به جای اینکه میوه ها روی سطح ژله قرار گیرند، به ته ژله حرکت می کنند.

مشکل کجاست؟ اگر مقدار ژله ای که روی میوه ها می ریزید از ارتفاع میوه ها بیشتر شود و کاملا روی میوه ها را بگیرد، کم کم میوه های خرد شده به دلیل سبکی به روی مایع ژله حرکت می کنند و چیدمان آنها به هم می ریزد.

راه حل چیست؟ پس از چیدن میوه ها کف قالب، ابتدا با قاشق مقدار کمی از ژله بی رنگ را روی میوه ها بریزید، به طوریکه ژله به روی میوه ها نیاید. سپس به آرامی قالب را به یخچال منتقل کنید و اجازه دهید کمی ژله نیم بند و سفت شود. این مقدار کم ژله نقش چسب را بازی می کند و باعث می شود خرده های میوه در جایشان ثابت شوند و دیگر حرکت نکنند. سپس قالب را از یخچال خارج کنید و مابقی ژله بی رنگ را روی میوه ها بریزید.

ژله قالبی، ترفندهای درست کردن ژله


منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید
75 نظرات
  1. Zari می گوید

    عاااالی بود واقعا مرسی

    1. دلخوشی می گوید

      با سلام و تشکر از شما خواننده گرامی

  2. Hani می گوید

    خیلی خیلی آمورنده وعالی بود تشکرفراوااااان…

    1. دلخوشی می گوید

      رضایت شما دوست عزیز باعث افتخار و خوشحالی تیم آشپزی دلخوشی
      است. امیدواریم از تمام دستورات آشپزی سرآشپز دلخوشی لذت ببرید.
      شاد باشید.

  3. فرشته می گوید

    سلام خدا قوت، خیلی جامع بود???

  4. ناشناس می گوید

    خیلی عااالی بود واقعا ممنون

    1. دلخوشی می گوید

      ممنون عزیزم خوشحالم مفید واقع شده
      این مطلب بسیار کامل هست و تقریبا تمام نکات توضیح داده شده

  5. فرشته می گوید

    خیللللی خوب بود ممنون

    1. دلخوشی می گوید

      مرسی عزیزم امیدوارم که بتونید بهترین و زیباترین ژله ها را درست کنید و لذت ببرید

  6. حانیه می گوید

    عالی بود مرسی😚😚

    1. دلخوشی می گوید

      ممنون عزیزم خوشحالم که براتون مفید بوده
      سعی شده تا یک مطلب جامع و کاملی در مورد تهیه ژله ارائه بدیم
      چون اکثرا موقع تهیه ژله به انواع مشکلاتی برمی خورن که اگر علتش رو بدونن
      می تونن بهترین و زیباترین ژله های مجلسی رو درست کنن
      باز هم هر سوالی داشتید در مورد درست کردن ژله می تونید بپرسید

  7. ناشناس می گوید

    واقعا عالی

    1. دلخوشی می گوید

      سپاس از نظر مثبت شما

  8. بدون نام می گوید

    بی نظیر اصلا حرف نداشت

    1. دلخوشی می گوید

      ممنون عزیزم امیدوارم زیباترین و شیک ترین ژله ها رو درست کنید

  9. ناشناس می گوید

    عالی

    1. دلخوشی می گوید

      مرس دوست همراه دلخوشی
      خوشحالم نکات ژله مطلب مفیدی بوده براتون

  10. سمیرا می گوید

    بسیییییار عاااالی و با تمام جزییات ممنون خیلی کمکم کرد

    1. دلخوشی می گوید

      سلام سمیرای عزیز
      ممنون از نظر مثبت شما و خوشحالم که این مطلب کمک کننده بوده براتون
      امیدوارم زیباترین ژله ها را به راحتی درست کنید و در کنار عزیزانتون لذت ببرید
      ممنون که همراه سایت آشپزی سرآشپز دلخوشی هستید

    2. دلخوشی می گوید

      هر سوالی داشتید می تونید در اینستاگرام سرآشپز دلخوشی عضو بشید و اونجا کلی هم کلیپ های آشپزی مربوط به آشپزی های سایت رو ببینید. منتظر حضور گرمتون هستیم

      اینستاگرام سرآشپز دلخوشی delkhoshi_com@

  11. رز می گوید

    عالی بود
    پیجتون چی هست؟ ؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام ممنون رز عزیزم
      آی دی پیج اینستاگرام :

      delkhoshi_com@

      هست. اونجا هم کلی کلیپ آشپزی و نکات آشپزی می ذاریم

  12. مینا می گوید

    سلام
    اگه بخوام وسط ژله ام بستنی بذارم باید ژله رو داخل فریزر نگه دارم تا بستنی بازنشه .آیا ژله خراب میشه؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام مینا جان
      عزیزم گذاشتن بستنی به صورت خالص (یعنی بدون اینکه در ژله دیگری حل بشه مثلا به صورت ژله بستنی)
      در وسط ژله کار سختی نیست ولی مشکل اینجاست که وقتی ژله داخل یخچال بره قطعا بستنی خالص که
      در وسطش گذاشته بشه آب میشه و موقع برش زدن ژله این موضوع رو میبینید. و اگر ژله رو داخل فریزر بذارید
      بستنی کاملا سالم می مونه ولی ژله یخ می زنه چون خود ژله با آب درست میشه پس داخل فریزر نسبتا یخ می زنه.
      خوب حال برای مصرف باید ژله رو بیرون فریزر بذارید تا یخ خود ژله باز بشه که همین امر باعث آب شدن و شل شدن بستنی
      استفاده شده در مرکز ژله میشه.

  13. سپیده می گوید

    سلام برای نیم بند شدن ژله چه مدت زمانی باید ژله داخل یخچال بمونه

    1. دلخوشی می گوید

      سلام سپیده جان
      نیم بند شدن ژله حالتی هست که وقتی نوک انگشت رو روی سطح ژله لمس می کنید
      ژله نسبتا خودش رو گرفته و مقاومت کافی رو داره و از طرفی شاید که کوچولو به دستتون هم بچسبه
      در مورد زمانش اصلا نمیشه زمان مشخص داد چون به چند تا چیز بستگی داره
      یکی اینکه حجم اون ژله ای که الان تو یخچال هست چقدره
      و یکی هم اینکه نوع ژله چی هست یعنی ژله فقط با آب درست شده یا داخلش شیر هم داره
      چون در کل ژله های پاناکوتا که داخلشون شیر یا بستنی یا خامه هست خیلی زودتر به می بندن
      ولی هر ۵ دقیقه سربزنید، قالب ژله را خییلی آرومم تکون بدید ببینید که ژله شل هست یا نه. اگه دیدید
      نسبتا مقاوم هست حالا با انگشت دست چکش کنید تا از نیم بند شدنش مطمئن بشید.

  14. بب می گوید

    عالی و کامل مرسی

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      ممنون که همراه سایت سرآشپز دلخوشی هستید
      خوشحالم مطل نکات ژله براتون مفید بوده

  15. رزا می گوید

    عالی عالی عالی 👌👌👌👌👌

    1. دلخوشی می گوید

      سلام رزا جان
      ممنون عزیزم
      خوشحالم نکات و ترفندهای ژله براتون مفید بوده عزیزم

  16. هستی می گوید

    عالی بود

    1. دلخوشی می گوید

      سلام هستی عزیز
      ممنون از ثبت نظر پرمهرتون در سایت
      امیدوارم مطلب فوت و فن ژله براتون مفید باشه

  17. ترنم می گوید

    خیلی ممنونم توضیحات کاملی بود

    1. دلخوشی می گوید

      سلام ترنم عزیز
      ممنون عزیزم
      خوشحالم برات مفید بوده
      امیدوارم ژله های مجلسی و خوشکلی درست کنی
      و ازشون لذت ببری

  18. Assl می گوید

    واقعا اگه لایه قبلی نیم بند شده باشه بعد بعدی و بریزیم قبلی در اثر گرمای بعدی اب نمیشه و قلتی ننیشن

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عسل عزیز
      موقع درست کردن ژله های لایه ای , حتما باید تمام ژله های رنگی که درست کردید
      به دمای محیط رسیده باشه بعد روی لایه بعدی بریزید, وگرنه قطعا اگر گرم باشه باعث
      آب شدن ژله لایه پایینی خودش می شه.

  19. Z می گوید

    سلام من وقتی ژله رو با شیر مخلوط میکنم نمیگیره و تقریبا شل میمونه انگار نیم بنده با اینکه مدت زیادی تو یخچال میزارم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      تنها دلیلش ممکنه این باشه که مقدار آب یا شیر رو بیش از حد اضافه می کنید به ژله
      برای هر بسته ژله یک و نیم لیوان مایعات در کل باید ریخت. مایعات ترکیب آب و شیر هست
      حالا نسبتش دست خودتون هست. معمولا به ژله هایی که شیر اضافه می شه ژله به سرعت می بنده
      و سفت می شه.

  20. سودی جون می گوید

    بشدت کافی و کامل و جامع
    ممنونم از شما
    فوق العاده عالی

    1. دلخوشی می گوید

      سلام سودی عزیز
      ممنون از نظر لطفتون
      امیدوارم نکات ژله براتون مفید باشه
      سپاس از حضور پرمهرتون در سایت دلخوشی

  21. تینا می گوید

    عالی بود ممنون
    فقط یک سوال داشتم که آیا حجم مایع ژله در یخچال هنگام بستن زیاد میشود؟

  22. تینا می گوید

    مرسی
    فقط یک سوال داشتم که آیا حجم مایع ژله در یخچال هنگام بستن زیاد میشود؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام تینا جان
      حجم مایع ژله در یخجال زیاد نیمیشه و دقیقا در همون سطح که پر کردید قالب رو بسته میشه

  23. ناشناس می گوید

    آیا حجم مایع ژله در یخچال افزایش می یابد؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیر حجم مایع ژله در یخجال افزایش پیدا نمیکنه و دقیقا همونقدر که
      قالب رو پر می کنید تا همون سطح بسته می شه

  24. مری می گوید

    سلام ممنون از توضیحاتتون. چکار کنیم تا در ژله های چند لایه همه لایه ها به صورت کاملا مجزا باشند و مثلا لایه ها با رنگ های مختلف با هم ترکیب نشن?

    1. دلخوشی می گوید

      سلام مری عزیز
      در مطلب نکات طلایی ژله کامل توضیح داده شده
      اما اگر مختصر بار دیگه توضیح بدم اینکه
      علت ترکیب شدن لایه های ژله این هست که یک لایه هنوز نیم بند نشده و شما لایه بعدی رو می ریزید
      و چون لایه زیری هنوز استحکام کافی رو نداره به همین دلیل سوراخ میشه و ژله دو لایه با هم ترکیب میشه
      باید بذارید یک لایه کامل نیم بند بشه بعد لایه بعدی رو به آرومی طوری بریزید که لایه زیری رو خراب نکنه

  25. فهیمه می گوید

    سلام من میخوام ژله تزریقی درست کنم بعد باید ژله پنج ساعت توی یخچال باشه…بعداز تزریق میخوام یه لایه ژله بستنی هم روش بریزم…بنظرتون موقع برگردوندن از هم جدا نمیشه لایه هاش؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام فهیمه عزیز
      تو ژله تزریقی چون مجبور هستید که لایه شفاف ژله کامل سفت بشه و بعد کار طراحی و تزریق ژله رو انجام بدید
      اگر در نهایت یک لایه نازک ژله بستنی هم بخوایید روش بزنید که البته کار درستی هم هست و ژله رو زیبا می کنه و
      باعث می شه که طرح تزریق شده در ژله کامل دیده بشه ناگزیر ممکنه این اتقاف تا حدی بیافته

  26. ناشناس می گوید

    واقعا عالیییییییییییییییی بود کامل و مفید ممنونم🥰

  27. دلبر می گوید

    واقعا عالیییییییییییییییی بود کامل و مفید ممنونم🥰 😍😍

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دلبر عزیز
      ممنون از حسن نظر شما دوست عزیز
      خوشحالیم از حضور پر مهرتون در سایت دلخوشی

  28. ناشناس می گوید

    ممنون بابت توضیحات کامل تون

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنون از حضور گرمتون در سایت

  29. ضحا می گوید

    وای خدا چه ژله های خشکلی‌.آدم دلش می خواد بخوردشان.ممنون عالییی بود.من برای شب یلدا می خواستم که جور شد.

  30. عرفان می گوید

    عالی بود من واقعا ازش لذت بردم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عرفان عزیز
      ممنون از حضورتون در سایت دلخوشی و
      سپاس از نظر مثبتتون

  31. ناشناس می گوید

    باسلام و تشکر.من اولین بار بود که میخواستم ژله درست کنم.سایت های مختلف را مطالعه کردم. ولی شما بسیار بسیار عالی و کاربردی با متنی ساده و روان توضیح داده اید. وبرای من بسیار مفید بود. از شما یه خاطر ارائه این مطلب بسیار عالی که حتما نتیجه تحربه های فراوان هست، نتشکر میکنم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که نکات درست کردن ژله براتون مفید بوده
      و ممنون از اینکه نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید

  32. هاشمى می گوید

    خيلى عالى بود..
    فقط ميخوام بدونم ژله رو وقتى ميخوام روى ميز براى تزيين بذارم ..چه مدت بيرون يخچال ميمونه و خراب نميشه

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      این بستگی به دمای محیط و فصل سال داره
      اگر دمای محیطی که هستید متعادل باشد تا یک ساعت هم اتفاقی نمیافته
      ولی اگر هوا گرم باشد زودتر ژله شل میشه

  33. متروک می گوید

    سلام ژله با قالب چند روز داخل یخچال بمونه خراب میشه؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      ژله معمولا دو الی سه روز کیفیت قابل قبولی دراه در یخچال ولی به مرور زمان رطوبت ژله از بین میره و سفت میشه
      ولی به طور کلی یکی دو روز اول کیفیت بهتری داره

  34. زینب می گوید

    ممنون از توضیحات عالی و بی نقص شما
    وقتی ژله چند لایه درست میکنم لایه های زیرین حالت لاستیکی تری به خود میگیرند در حالی که همه لایه ها رو در ماکروویو حل می کنم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام زینب جان
      دلایل مختلفی می تونه داشته باشه
      اول اینکه غلظت همه لایه دقیقا مثل هم نیست یعنی مقدار آب رو در بعضی لایه ها کمتر اضافه می کنید
      و یا اینکه برند و مارک ژله ها با هم فرق داره و این خودش می تونه رو کیفیت و بافت لایه های ژله تفاوت ایجاد کنه

  35. لیلا می گوید

    ممنون از راهنمایی های ارزنده و کلیدی که داشتید. فوت کوزه گری را بهمون آموزش دادید. شاد و سلامت باشید❤️🌹

    1. دلخوشی می گوید

      سلام لیلا جان
      خوشجالم مطلب مربوط به نکات درست کردن ژله رو دوست داشتید
      امیدوارم در درست کردن ژله های مهمانی به شما کمک کنه
      سپاس از حضور پرمهرتون در سایت دلخوشی

  36. رویا می گوید

    سلام خوبید من زله قرمز رنگ ریختم قالب داخل یخچال حالا سفت شده می خوام بعدی رو بریزم حواسم نبود زودتر برش دارم حالا باید چه کار کنم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام رویا جان
      می تونید در چنین مواری ، قالب ژله رو در دمای محیط قرار بدید تا لایه قرمز رنگ ژله مجددا کمی شل بشه و وقتی
      به بافت مناسب رسید طبق توضیحات، حالا لایه بعدی رو بریزید.

  37. ناشناس می گوید

    واقعا اولین مقاله ای بود که تمام نکات اون از روی تجربه بود و جوابگویی صدرصد داشت،ممنون بابت توضیحات درست و قشنگتون.

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      سپاس از محبت و توجه شما دوست عزیز
      خوشحالیم که از مطالب و آموزش های سایت دلخوشی استفاده کردید
      حضورتون همیشه باعث دلگرمی ما هست

  38. میترا می گوید

    واقعا عالی و کاربردی بود خیلی استفاده کردم
    از حوصله ای که بخرج میدید و پاسخگوی همه ی سوالات هستید بسیار سپاسگزارم
    امیدوارم همواره سلامت و تندرست و پرانرژی باشید

    1. دلخوشی می گوید

      سلام میترا جان
      سپاس از محبت شما دوست عزیز
      باعث خوشجالی هست که از مطالب سایت دلخوشی و بخش آموزش آشپزی
      لذت بردید. تا جایی که در توانمون باشه سعی می کنیم پاسخگوی سوالات عزیزان باشیم.
      حضورتون باعث دلگرمی ما هست عزیزم

  39. Narges می گوید

    سلام .ممکنه راهکار بفرمایید برای اینکه ژله تو دمای محیط چند ساعت بمونه و آب نشه ؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام نرگس عزیز
      به طور کلی ژله و انواع دسرها بهتر هست که خیلی زیاد در محیط نمونه چون به مرور شروع به شل شدن می کنه
      ولی اگر بافت ژله سفت تر باشه قاعدتا دیرتر هم در محیط خارج از یخچال شل می شه. پس اگر مجبور شدید که ژله رو زودتر
      از یخچال خارج کنید و میزتون رو چیدمان کنید، می تونید موقعی که دارید ژله درست می کنید از مقدار کمتری آب استفاده کنید
      تا بافت ژله سفت تر بشه. و دقت کنید که ژله رو حداقل یک روز از قبل درست کنید تا در محیط یخچال زمان کافی برای سفت تر شدن
      داشته باشه.

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.