خواص درمانی شگفت انگیز قارچ خوراکی

0 280

مجله اینترنتی دلخوشی: قارچ یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای سلامتی است و منبعی غنی از پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، آنتی بیوتیک ها و آنتی اکسیدان ها می باشد. حدود ۱۴۰ هزار نوع قارچ در جهان وجود دارد که علم تنها با ۱۰ درصد آنها آشنایی دارد. در ادامه با خواص معجزه آسای قارچ بیشتر آشنا خواهید شد.

خاصیت قارچ، چربی خون

خواص قارچ :

 

۱) تنظیم کننده کلسترول : فیبر و آنزیم های موجود در قارچ به پایین آمدن سطح کلسترول بدن کمک می کند، همچنین پروتئین بدون چربی بالایی که در قارچ موجود است نیز باعث پایین آمدن کلسترول می شود. قارچ، متعادل کننده سطح کلسترول بد و کلسترول خوب است و در پیشگیری از بیماری های مختلف قلبی عروقی مانند تصلب شرائین، حمله قلبی، و سکته مغزی مؤثر است.

۲) رفع کم خونی : بیمارانی که به کم خونی مبتلا هستند با داشتن سطوح پایین آهن در خون خود، دچار خستگی و سردرد می شوند وعملکرد عصبی آن ها کاهش می یابد. قارچ منبع خوبی از آهن می باشد و بیش از ۹۰ درصد از آهن موجود در غذا می تواند توسط بدن جذب شود و سلول های قرمز را ترویج دهد.

۳) ضد سرطان : قارچ به دلیل داشتن بتا-گلوکان و اسید لینولئیک از خاصیت ضد سرطانی برخودار است و در جلوگیری از سرطان سینه و سرطان پروستات بسیار موثر می باشد. افزایش استروژن اضافی یکی از علل اصلی ابتلا به سرطان سینه در زنان بعد از سن یائسگی می باشد و اسید لینولئیک با سرکوب اثرات مضر استروژن اضافی بدن مانع از ابتلا به سرطان می شود. از سوی دیگر بتا گلوکان مانع از رشد سلول های سرطانی در مورد سرطان پروستات می شود، همچنین مطالعات متعدد خواص ضد سرطانی قارچ را نیز نشان داده است.

۴) مناسب برای بیماران دیابتی : قارچ  یک ماده غذایی مناسب و کم کالری برای بیماران دیابتی است. قارچ فاقد چربی و کلسترول بوده و تنها دارای مقدار بسیار کمی کربوهیدرات است، همچنین قارچ حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است که برای بدن بسیار مفید می باشند. قارچ با تولید انسولین طبیعی و آنزیم های مختلف، به دفع قند و نشاسته موجود در غذا کمک می کند. قارچ دارای ترکیبات خاصی است که به عملکرد صحیح کبد، لوزالمعده و دیگر غدد درون ریز، کمک می کند که نتیجه آن تنظیم انسولین بدن می باشد. بیماران دیابتی اغلب از عفونت در اندام خود رنج می برند و آنتی بیوتیک موجود در قارچ می تواند از این بیماران در برابر شرایط دردناک و خطرناک محافظت کند.

۵) کمک به استحکام استخوان ها : قارچ یک منبع غنی از کلسیم و ماده ای مغذی و ضروری برای شکل گیری و استحکام استخوان ها می باشد. کلسیم موجود در قارچ احتمال ابتلا به پوکی استخوان را پایین آورده و درد مفاصل که ناشی از کم تحرکی است را نیز کاهش می دهد.

۶) ویتامین D : ویتامین D یک ویتامین نسبتا نادر در سبزیجات می باشد ولی این ویتامین را در قارچ می توانید بیابید. این ویتامین می تواند جذب و سوخت و ساز کلسیم را در بدن آسان کند. این دو ماده مغذی یعنی ویتامین D و کلسیم با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، می توانند قارچ را به یک منبع قدرتمند از نظر ارزش غذایی تبدیل کنند.

۷) تقویت سیستم ایمنی بدن : آنتی اکسیدان های قوی در قارچ، در حفاظت از رادیکال های آزاد و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برند و مانع از ابتلا به بیماری می شوند. قارچ حاوی آنتی بیوتیک های طبیعی می باشد (شبیه به پنی سیلین، که خود از قارچ استخراج می شود)، که مانع از رشد میکروب ها و دیگر عفونت های قارچی در بدن می شود. بتا-گلوکان موجود در قارچ می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک و تنظیم نماید، همچنین می تواند به درمان زخم ها کمک کرده و مانع از عفونت آن ها شود. ویتامین A، ویتامین B کمپلکس و ویتامین C موجود در قارچ در کنار یکدیگر ترکیبات خوبی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کنند.

۸) تنظیم فشار خون : مطالعات نشان داده اند که قارچ حاوی مقدار بالایی از پتاسیم است و پتاسیم به عنوان یک گشادکننده عروق، آرامش بخش تنش در رگ های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون عمل می کند. فشار خون بالا می تواند فرد را در شرایط مرگباری چون سکته مغزی و یا حملات قلبی قرار دهد. تحقیقات نشان می دهند که افزایش پتاسیم در بدن موجب بهبود حافظه و حفظ دانش فرد می شود.

۹) مس : قارچ حاوی مقدار قابل توجهی مس در بدن است که به جذب آهن موجود در مواد غذایی کمک می کند و اثرات مفیدی برای بدن دارد. مصرف مواد غذایی حاوی مس و آهن می توانند سلامت استخوان ها را تضمین کنند و از کم خونی نیز جلوگیری نمایند.

۱۰) سلنیوم : سلنیوم موجود در قارچ یکی از عناصر مفید برای بدن است که اغلب نادیده گرفته می شود. منبع اصلی سلنیوم در پروتئین های حیوانی است بنابراین خوردن قارچ توسط گیاه خواران بهترین راه برای دریافت سلنیوم لازم برای بدن می باشد. سلنیوم به تقویت استخوان، دندان، مو و ناخن بسیار کمک می کند. همچنین این ماده مغذی ضروری یک آنتی اکسیدان قوی است که بدن را از رادیکال های آزاد خلاص می کند و در نتیجه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

۱۱) کاهش وزن : قارچ کاملا بدون چربی بوده و دارای پروتئین و فیبر بالایی می باشد. فیبر بالای موجود در قارچ به احساس سیری و سوخت و ساز در بدن کمک می کند که نتیجه آن از دست دادن وزن است. قارچ در واقع رتبه بالاتر از بسیاری از میوه ها و سبزیجات را به خود اختصاص داده است و دانشمندان آن را بعنوان یکی از مواد غذایی نادر می شناسند. مطالعات نشان داده اند که خوردن روزانه قارچ نه تنها باعث کاهش وزن می شود بلکه افراد قادر به حفظ بهتر وزن جدید خود خواهند شد.

نکات مهم :

توجه داشته باشید که قارچ ها می توانند خطرناک و کشنده هم باشند زیرا بیشترین گونه های قارچ خوراکی نیستند و بسیار سمی و شبیه به قارچ های خوراکی می باشند. هرگز از جنگل قارچ نچینید مگر آنکه قبلاً آموزش های لازم را برای شناسایی قارچ های خوراکی دیده باشید و هرگز قارچ را از فروشندگان ناشناس خریداری نکنید و حتماً آن را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید، همچنین سعی کنید قارچ هایی را خریداری نمایید که دارای مهر بهداشت هستند. مسمومیت با قارچ شدید بوده و علائمی چون تهوع، استفراغ، تشنج، گرفتگی عضلات و حتی جنون را با خود به همراه دارد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع : ارگانیک فکتس

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.