دیابت نوع ۲ – آموزش جلوگیری از دیابت و پیش دیابت

0 136

مجله اینترنتی دلخوشیدیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند. موارد کنترل نشده آن می تواند منجر به کوری، نارسایی کلیه ، بیماری قلبی و  شرایط جدی دیگری شود. قبل از تشخیص دیابت، دوره ای وجود دارد که قند خون بالا است اما به اندازه­ ای بالا نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود. این دوره  به  پیش دیابت معروف است.

تخمین زده می شود که حدود ۷۰% از افراد مبتلا به پیش دیابت به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. خوشبختانه پیشرفت از پیش دیابت به دیابت، امری اجتناب ناپذیر نیست.

اگرچه عوامل خاصی وجود دارد که نمی توانید تغییر دهید  مانند ژن ، سن یا رفتارهای گذشته شما  اقدامات بسیاری وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر دیابت انجام دهید.

در اینجا  ۱۳ راه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت ذکر شده است.

دیابت نوع 2

روش های پیشگیری از دیابت نوع ۲ :


 ۱- شکر و کربوهیدرات تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد.

بدن شما به سرعت این مواد غذایی را به مولکول های کوچک قندی که در جریان خون شما جذب می شوند، تجزیه می کند.

افزایش  قند خون، لوزالمعده شما را به سمت تولید انسولین تحریک می کند، هورمونی که باعث می شود  قند از جریان خون و سلول های بدن خارج شود.

در افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند، سلول‌های بدن در برابر عملکرد انسولین مقاوم هستند،  بنابراین قند خون بالا باقی می ماند. برای جبران، لوزالمعده انسولین بیشتری تولید می کند، تلاش می کند تا  قند خون را به یک سطح سالم برساند.

با گذشت زمان، این مشکل می تواند به تدریج  منجر به افزایش سطح  قند خون و انسولین شود، تا اینکه در نهایت این بیماری به دیابت نوع ۲ تبدیل می­شود.

بسیاری از مطالعات رابطه بین مصرف قند و دیابت یا کربوهیدرات تصفیه شده و خطر ابتلا به دیابت را نشان داده اند. علاوه بر این، جایگزینی آنها با غذاهایی که تأثیر کمتری بر قند خون دارند ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

تجزیه و تحلیل دقیق ۳۷ مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان دریافت کربوهیدراتهای سریع الهضم را دارند، ۴۰ درصد بیشتر از افرادی که میزان کمتری از کربوهیدرات ها را دریافت کردند محتمل دیابت اند.

خلاصهخوردن غذاهای پر از کربوهیدرات و  قند، باعث افزایش قند خون و انسولین می شود که  به مرور زمان ممکن است منجر به دیابت شود. اجتناب از این غذاها ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد. بنابراین از رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای کنترل قند خون استفاده کنید.

۲- به طور منظم تمرین کنید

انجام فعالیت بدنی به طور منظم ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند. ورزش حساسیت انسولین سلولهای شما را افزایش می دهد. بنابراین هنگام ورزش، انسولین کمتری لازم است تا سطح  قند خون شما کنترل شود.

مطالعه ای در افراد مبتلا به پیش دیابت نشان داد که ورزش با شدت متوسط، انسولین را ۵۱٪ و ورزش با شدت  بالا انسولین را ۸۵٪ افزایش می دهد. با این حال، این اثر فقط در روزهای تمرین رخ داده است.

نشان داده شده است بسیاری از فعالیتهای بدنی باعث کاهش انسولین و کاهش قند خون در بزرگسالان دارای پیش دیابت، اضافه وزن و چاقی می شود . این موارد شامل ورزش های هوازی، بازه آموزشی تمرینات قوی و شدید است.

به نظر می رسد که تمرین  بیشتر، می تواند منجر به بهبود در پاسخ و عملکرد انسولین شود. یک مطالعه در افراد در معرض خطر دیابت نشان داد که برای دستیابی به این مزایا، سوزاندن بیش از ۲۰۰۰ کالری در هفته از طریق ورزش لازم است.

بنابراین، بهتر است فعالیت بدنی را که از آن لذت می برید و میتوانید به طور مداوم آن را انجام دهید و احساس می کنید که می توانید در طولانی مدت در آن بمانید را انتخاب کنید.

خلاصهانجام فعالیت بدنی بطور منظم می تواند ترشح و حساسیت انسولین را افزایش دهد، که این امر می تواند به جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت کمک کند.

۳- آب را به عنوان نوشیدنی اولیه خود انتخاب کنید

آب، طبیعی ترین نوشیدنی است که می توان نوشید. علاوه بر این، عادت به مصرف آب کمک می کند از نوشیدنی هایی که حاوی قند بالا، مواد نگهدارنده و سایر مواد مشکوک هستند اجتناب کنید.

نوشیدنی های شکردار مانند نوشابه و کوکتل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و دیابت خودایمنی نهفته بزرگسالان را افزایش دهد.

LADA  نوعی دیابت نوع ۱ است که در افراد بالای ۱۸ سال رخ می دهد. بر خلاف علائم حاد که در دوران کودکی با دیابت نوع ۱ دیده می شود،LADA  به آرامی توسعه می یابد، با پیشرفت بیماری نیاز به درمان بیشتری وجود دارد.

در یک مطالعه بزرگ مشاهده ای، میزان خطر ابتلا به دیابت در ۲۸۰۰ نفر بررسی شده است. کسانی که بیشتر از دو وعده نوشیدنی های شکردار را در روز مصرف کرده اند، ۹۹٪ خطر ابتلا به LADA و ۲۰٪ خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش داده اند.

محققان یک مطالعه در مورد تأثیر نوشیدنی های شیرین بر دیابت بیان کرده­اند که نه نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی و نه آب میوه ها نوشیدنی های خوبی برای پیشگیری از دیابت نیستند.

در مقابل، مصرف آب ممکن است مزایایی نیز به همراه داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف آب می تواند به کنترل بهتر قند خون و پاسخ انسولین منجر شود.

یک مطالعه ۲۴ هفته ای نشان داد بزرگسالان دارای اضافه وزنی که در رژیم غذایی خود آب را جایگزین نوشابه کردند و در عین حال برنامه کاهش وزن را دنبال کردند، کاهش در مقاومت انسولین و سطح پایین تر  قند خون و انسولین ناشتا را تجربه کردند.

خلاصه: نوشیدن آب به جای سایر نوشیدنی ها ممکن است به کنترل قند خون و انسولین کمک کند و از این طریق خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۴- اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، وزن خود را کاهش دهید

اگرچه همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای اضافه وزن یا چاقی نیستند، اما اکثریت آنها چنین هستند.

علاوه بر این، افرادی که مبتلا به دیابت هستند، معمولا وزن بیش از حدی را در قسمت میانی اعضای بدنشان مانند کبد حمل کنند. این به عنوان چربی احشایی نیز شناخته شده است. چربی احشایی بیش از حد، باعث افزایش التهاب و مقاومت به انسولین می شود که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

اگر چه حتی از دست دادن مقدار کمی از وزن می تواند به کاهش این خطر کمک کند، مطالعات نشان می دهد که با کاهش بیشتر وزن، مزایای بیشتری را تجربه خواهید کرد.

مطالعه بیش از ۱۰۰۰ نفر مبتلا به پیش دیابت نشان داد که برای هر کیلوگرم کاهش وزن شرکت کنندگان، خطر ابتلا به دیابت آنها از ۱۶٪ تا حداکثر ۹۶٪ کاهش یافته است.

گزینه های سالم زیادی برای کاهش وزن وجود دارد، از جمله رژیم های کم کربوهیدرات، رژیم های مدیترانه ای ، رژیمی های سرخپوشان و رژیم های گیاهخواری. با این حال، انتخاب یک روش غذا خوردن که می توانید برای بلند مدت به آن پایبند بمانید کلید اصلی کمک به کاهش وزن شما است.

یک مطالعه نشان داد افراد چاقی که سطح قند خون و انسولین آنها بعد از کاهش وزن بهبود یافته، پس از بازگشت کل یا بخشی از وزن، افزایش سطح قند خون و انسولین را تجربه خواهند کرد.

خلاصه: حمل وزن اضافی ، به ویژه در ناحیه شکم ، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۵- ترک سیگار

نشان داده شده است که سیگار کشیدن باعث ایجاد یا کمک به بسیاری از بیماری های جدی، از جمله بیماری های قلبی، آمفیزم و سرطان ریه، پستان، پروستات و دستگاه گوارش می­شود.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که بین سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود ناشی از سیگار با دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد.

در تجزیه و تحلیل مطالعات متعدد بالغ بر بیش از یک میلیون نفر، نشان داده شد که سیگار کشیدن به میزان ۴۴ درصد در افراد سیگاری و ۶۱ درصد در افرادی که بیش از ۲۰ سیگار در روز می کشند، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

یک مطالعه به دنبال خطر ابتلا به دیابت در افراد سیگاری میانسال پس از ترک آنها انجام شد. پس از پنج سال، خطر ابتلا ۱۳٪ کاهش یافت و پس از ۲۰ سال، خطری برابر با افرادی که هرگز سیگار نکشیدند، داشتند.

محققان اظهار داشتند که با وجود اینکه بسیاری از مردان پس از ترک سیگار دچار افزایش وزن شدند، پس از چندین سال بدون سیگار، خطر ابتلا به دیابت آنها کمتر از وقتی بود که همچنان به سیگارکشیدن ادامه میدادند.

خلاصهاستعمال دخانیات به خصوص در افراد سیگاری قهار، با خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد. ترک دخانیات خطر ابتلا را در طول زمان کاهش می­دهد.

۶- رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات را دنبال کنید

پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک یا کربوهیدرات بسیار کم می تواند به شما در جلوگیری از دیابت کمک کند. اگرچه روشهای زیادی برای غذا خوردن وجود دارد که باعث کاهش وزن می شود ، اما رژیم های غذایی کم کربوهیدرات پشتوانه علمی تری دارند و ثابت شده است که قند خون و سطح انسولین را کاهش می دهند، حساسیت به انسولین را افزایش می دهند و همچنین دیگر عوامل خطر دیابت را کاهش می دهند.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای، افراد مبتلا به پیش دیابت مصرف یک رژیم غذایی کم چربی یا کم کربوهیدرات را در پیش گرفتند. قند خون به میزان ۱۲٪ کاهش یافت و انسولین نیز در گروه کم کربوهیدرات ۵۰٪ کاهش یافت.

در گروه کم چربی، قند خون تنها ۱٪ کاهش یافت و انسولین تا ۱۹٪ کاهش یافت. بنابراین، رژیم کم کربوهیدرات در هر دو گروه نتایج بهتری داشت.

اگر میزان مصرف کربوهیدرات خود را به حداقل برسانید، میزان قند خون شما پس از غذا خوردن زیاد نمی شود. بنابراین، بدن شما نیاز به انسولین کمتری برای حفظ قند خون خود در سطح سالم دارد. علاوه بر این، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک ممکن است قند خون ناشتا را نیز کاهش دهند.

در مطالعه ای، مردان چاق با پیش دیابت که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، متوسط قند خون ناشتا از ۱۱۸ به ۹۲ (mg/dl) کاهش یافت که در محدوده طبیعی قرار دارد. شرکت کنندگان همچنین وزن خود را از دست دادند و چند نشانگر سلامت دیگر نیز بهبود بخشیدند.

خلاصه: پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات می تواند سطح قند خون و انسولین را کنترل کند، که ممکن است از ما در برابر ابتلا به دیابت حفاظت کند.

۷- حجم وعده‌های غذایی خود را کنترل کنید

چه تصمیم بگیرید که رژیم غذایی کم کربوهیدرات را دنبال کنید چه نه، مهم این است که از وعده های غذایی بزرگ برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، به ویژه اگر اضافه وزن دارید، اجتناب کنید.

مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد غذا در یک وعده، موجب افزایش قند خون و میزان انسولین در افراد در معرض خطر دیابت می شود. از سوی دیگر، کاهش مقدار وعده غذایی ممکن است به جلوگیری از این نوع مشکل کمک کند.

مطالعه ای دو ساله در مردانی با پیش دیابت نشان داد افرادی که میزان غذای خود  را کاهش دادند و سایر رفتارهای تغذیه سالم را پیش گرفتند ۴۶٪ خطر ابتلا به دیابت کمتری نسبت به مردان که تغییری در شیوه زندگی نداده اند داشتند.

مطالعه­ی دیگری که روش های کاهش وزن را در افرادی با پیش دیابت بررسی کرده است حاکی از آن است که گروهی که وعده­های غذایی خود را کنترل کردند میزان قند خون و انسولین در آن ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

خلاصه: اجتناب از حجم زیاد غذا می تواند به کاهش انسولین و قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۸- از رفتارهای بی تحرک خودداری کنید

اگر می خواهید از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید، مهم است که از کم تحرکی دوری کنید. اگرهیچ  فعالیت بدنی یا فعالیت بدنی کمی داشته باشید و در بیشتر اوقات روز نشسته باشید، بنابراین یک شیوه زندگی بی تحرک را در پیش گرفته اید.

مطالعات نشان می دهد که یک ارتباط ثابت بین روش زندگی کم تحرک و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد.

تجزیه و تحلیل دقیقی از ۴۷ مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین زمان روزانه را بی تحرک باشند ۹۱٪ افزایش خطر ابتلا به دیابت را خواهند داشت.

تغییر رفتار بی تحرک می تواند به همان اندازه ساده باشد که از روی میزتان بلند شده و چند دقیقه در هر ساعت پیاده روی کنید.

متاسفانه، تغییر عادت های قدیمی می تواند سخت باشد. در یک مطالعه، به جوانان بالغ و در معرض خطر ابتلا به دیابت، یک برنامه ۱۲ ماهه  برای تغییر رفتار و بی تحرکی داده شد، اما متاسفانه، پس از پایان مطالعه، محققان دریافتند که شرکت کنندگان بی تحرکی خود را کاهش نداده اند.

تعیین اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی، مانند ایستادن در حال صحبت کردن با تلفن و یا استفاده از پله ها به جای آسانسورمی تواند مفید باشد. تعهد به این اقدامات آسان و مشخص ممکن است بهترین راه برای معکوس کردن گرایش به بی تحرکی باشد.

خلاصهنشان داده شده است که جلوگیری از رفتارهای کم تحرک مانند نشستن بیش از حد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

۹- یک رژیم غذایی با فیبر بالا بخورید.

مصرف مقدار زیادی فیبر برای سلامتی روده و مدیریت وزن مفید است. مطالعات انجام شده در افراد چاق، سالخورده و پیش دیابتی نشان داده است که رژیم غذایی با فیبر بالا به کاهش قند خون و سطح انسولین کمک می کند.

فیبر را می توان به دو دسته گسترده تقسیم کرد: محلول و نامحلول. فیبر محلول، آب جذب می کند، در حالی که فیبر نامحلول، آب جذب نمی کند.

در دستگاه گوارش، فیبر محلول و آب، یک ژل ایجاد می کنند که سرعت جذب مصرف مواد غذایی را کاهش می دهد. این امر منجر به افزایش تدریجی سطح قند خون می شود.

با این حال، فیبر نامحلول نیز باعث کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت میشود، اگرچه اینکه چگونه کار می کند مشخص نیست.

اکثر فرآورده های گیاهی فرآوری نشده حاوی فیبر هستند، گرچه در بعضی از آنها بیشتر از بقیه است.

خلاصهمصرف یک منبع فیبر مناسب در هر وعده غذایی می تواند به جلوگیری از افزایش  قند خون و انسولین خون کمک کند، که ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۱۰- بهینه سازی سطح ویتامین D

ویتامین D برای کنترل قند خون مهم است. در واقع، مطالعات نشان داده است افرادی که ویتامین D کافی دریافت نمی کنند، یا سطح خون آنها خیلی پایین است، خطر بیشتری برای ابتلا به انواع دیابت دارند.

اکثر سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که سطح ویتامین D را حداقل ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر (۷۵ نانومول در لیتر) حفظ کنید.

یک مطالعه نشان داد افرادی که دارای بالاترین سطح ویتامین D درخون هستند، ۴۳٪ کمتر نسبت به کسانی که دارای پایین ترین سطح ویتامین D در خون هستند از دیابت نوع ۲ رنج می برند.

مطالعه مشاهده ای دیگری، کودکان فنلاندی را که مکمل های حاوی مقادیر کافی ویتامین D دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار داد. کودکانی که مکمل های ویتامین D مصرف کرده اند، در مقایسه با کودکانی که کمتر از مقدار توصیه شده ویتامین D دریافت کرده بودند، ۷۸٪  کمتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ را داشتند.

مطالعات نشان داده است که وقتی افرادی که کمبود ویتامین D دارند، این کمبود را جبران می کنند، عملکرد سلول های تولید کننده انسولین آنها بهبود می یابد، سطح قند خون آنها نیز نرمال می شود و خطر ابتلا به دیابت به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

منابع غذایی خوب ویتامین D شامل ماهی های چرب و روغن کبد cod است. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند سطح ویتامین D را در خون افزایش دهد.

خلاصه: مصرف غذاهای حاوی ویتامین D یا مصرف مکمل ها می تواند به بهینه سازی میزان ویتامین D خون کمک کند، این می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۱۱- مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

یک قدم مهم که می توانید برای بهبود سلامتی خود بردارید، کم کردن مصرف غذاهای فرآوری شده است. این غذاها با انواع مشکلات سلامتی، از جمله بیماری های قلبی، چاقی و دیابت ارتباط دارند.

مطالعات نشان می دهد که عدم انتخاب مواد غذایی بسته بندی شده سرشار از روغن های گیاهی، دانه های تصفیه شده و مواد غذایی همراه با افزودنی ها، می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

این امر ممکن است تا حدی به دلیل اثر محافظتی غذاهای مکمل مانند آجیل، سبزیجات، میوه ها و سایر غذاهای گیاهی باشد. شناخت میوه های با قند پایین در کنترل دیابت می تواند موثر باشد.

یک مطالعه نشان داد که رژیم های با کیفیت پایین که در آن غذاهای فرآوری شده وجود دارد، خطر ابتلا به دیابت را ۳۰٪ افزایش می دهد. با این حال، مواد غذایی مغذی به کاهش این خطر کمک می کند.

خلاصه: به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده و تمرکز بر روی غذاهای کامل با اثرات محافظتی ای که بر سلامتی دارند ممکن است به کاهش خطر دیابت کمک کند.

۱۲- نوشیدن قهوه یا چای

اگر چه آب باید نوشیدنی اصلی باشد، تحقیقات نشان می دهد نوشیدنی هایی از جمله قهوه یا چای در رژیم غذایی ممکن است در جلوگیری از دیابت کمک کند.

مطالعات گزارش داده اند که مصرف روزانه  قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۸ تا ۵۴ درصد کاهش می دهد و بیشترین تاثیر را در افرادی که بیشترین مصرف را دارند دیده می شود.

قهوه و چای دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که به عنوان پلی فنول شناخته می شوند که می توانند در برابر دیابت از افراد محافظت کنند.

علاوه بر این، چای سبز نیز دارای ترکیب آنتی اکسیدانی منحصر به فردی به نام اپی‌گالوکتشین گالات (EGCG) است که سبب کاهش میزان قند خون در کبد و افزایش حساسیت به انسولین میشود.

خلاصهنوشیدن قهوه یا چای ممکن است به کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.


۱۳- مصرف برخی گیاهان

چند گیاه دارویی وجود دارد که ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین کمک کرده و احتمال پیشرفت دیابت را کاهش دهد.

کورکومین

کورکومین از اجزای زردچوبه است که یکی از اصلی ترین عناصر موجود در کاری ها است. این ماده خواص ضد التهابی قوی دارد و در قرن ها به عنوان بخشی از داروهای آیورودا در هند استفاده شده است.

تحقیقات نشان داده است که می تواند در برابر آرتریت مؤثر باشد و ممکن است به کاهش نشانگرهای التهابی در افراد در معرض پیش دیابت کمک کند. شواهد قابل ملاحظه ای وجود دارد که کرکومین می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد و خطر پیشرفت دیابت را کاهش دهد.

بربرین

بربرین در بسیاری از گیاهان یافت شده است و در پزشکی سنتی چینی نیز برای هزاران سال استفاده شده است. مطالعات نشان داده است که با التهاب مبارزه می کند و کلسترول و دیگر نشانگرهای بیماری قلبی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، مطالعات متعدد در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داده است که بربرین دارای خواص قوی پایین آورنده قند خون است.

در واقع، تجزیه و تحلیل دقیقی از ۱۴ مطالعه نشان داد که بربرین در کاهش سطح قند خون به اندازه متفورمین، یکی از قدیمی ترین وگسترده ترین داروهای دیابت مؤثر است.
از آنجا که بربرین با افزایش حساسیت به انسولین و کاهش میزان شکر توسط کبد کار می کند، ممکن است به طور نظری به افراد مبتلا به دیابت کمک کند که از دیابت جلوگیری کند. با این حال، تا کنون هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به این موضوع رسیدگی کرده باشد.
علاوه بر این، از آنجاییکه اثرات آن بر قند خون بسیار قوی است، نباید همراه با سایر داروهای دیابت استفاده کرد، مگر اینکه توسط پزشک مجاز باشد.

خلاصهگیاهان دارویی کورکومین و بربر باعث افزایش حساسیت به انسولین ، کاهش قند خون شده و ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کنند.

سخن آخر

شما بر بسیاری از عوامل مؤثر بر دیابت کنترل دارید. به جای در نظر گرفتن پیش دیابت به عنوان نقطه­ی آغازین دیابت، دیدن آن به عنوان محرکی برای  ایجاد تغییراتی در جهت کاهش خطر دیابت ممکن است کمک کننده باشد.

خوردن غذاهای مناسب و اتخاذ سبک زندگی درست که قند خون و انسولین خون سالم بهبود ببخشد ، بهترین فرصت برای جلوگیری از دیابت را به شما می دهد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: healthline.com

 

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.