نکاتی برای کاهش استرس و اضطراب کودکان

0 234

مجله اینترنتی دلخوشی: علائم اضطراب در کودکان و نوجوانان معمول است، در حالی که ۱۰ تا ۲۰ درصد از کودکان مدرسه ای دارای علائم اضطراب هستند. تعداد زیادی از کودکان، استرس هایی را تجربه می کنند که به عنوان اختلال اضطراب شناخته نمی شوند.پس چگونه می توان به کاهش اضطراب و استرس کودک کمک کرد؟ در ادامه روش هایی را پیشنهاد می کنیم که با کمک آن ها می توانید استرس و اضطراب کودکتان را کاهش دهید.

کاهش استرس کودک، اضطراب کودک

راه حل های کاهش استرس و اضطراب در کودکان:

۱) کودک خود را تشویق کنید که با ترس های خود روبرو شود و از آن ها فرار نکند :

وقتی کودک از چیزی می ترسد از آن اجتناب می کند ولی این اجتناب کردن باعث کم شدن اضطراب ناشی از ترس نمی شود. اگر کودک در معرض ترس خود قرار بگیرد، یاد می گیرد که با گذشت زمان و به طور طبیعی اضطرابش کاهش می یابد. بدن نمی تواند برای مدت زمان بسیار طولانی مضطرب بماند، بنابراین یک سیستم در بدن وجود دارد که بدن را آرام می کند.

۲) تمرکز بر افکار مثبت :

کودکان اغلب با اضطراب و استرس می توانند در افکار منفی خود گم شوند. هر چه بیشتر بتوانید بر ویژگی های مثبت فرزندتان و جنبه های خوب یک وضعیت تمرکز کنید، بیشتر آن را به فرزندتان یادآوری می کنید تا روی افکار مثبت تمرکز کند.

۳) رفتار خود مراقبتی و تفکر مثبت :

اگر شما از شرایطی که باعث ایجاد اضطراب می شوند جلوگیری کنید، فرزند شما نیز از این شرایط دوری می کند، اگر شما با ترس خود مواجه شوید، فرزند شما نیز با ترس هایش روبرو خواهد شد، اگر از خود مراقبت کنید و وقت خود را برای نیازهای خود تنظیم کنید، فرزند شما یاد خواهد گرفت که مراقبت از خود بخش مهمی از زندگی است. اگر مثبت نگاه کنید، فرزند شما نیز دارای دیدی مثبت خواهد بود. کودکان رفتار خود را از تماشای رفتارهای والدین و اطرافیان خود می آموزند. بنابراین هنگامی که شما در مورد رفاه روانی فرزندتان فکر می کنید، در مورد خودتان نیز فکر می کنید.

۴) به رفتارهای شجاعانه ی کودکتان پاداش دهید :

اگر فرزند شما با ترس خود مواجه شد، این کار او را با ستایش، آغوش، و یا حتی چیزی ملموس مانند یک برچسب کوچک پاداش دهید. این رفتار رشوه نیست، این روش را به عنوان یک عامل ایجاد انگیزه در فرزندتان بدانید. اگر به کودک خود برای داشتن اینگونه افکار مثبت پاداش دهید، کودکتان بیشتر خود را درگیر این افکار خواهد کرد.

۵) فرزند خود را تشویق کنید تا نگرانی های خود را ابراز کند :

اگر فرزند شما می گوید که نگرانی یا ترس دارد، نگویید “نه تو نگرانی نداری” یا “حال تو خوب است” این به فرزند شما کمک نمی کند. درعوض، این احتمال وجود دارد که فرزند شما فکر کند که شما اصلا نمی توانید او را درک کنید. دراین مواقع به فرزند خود بگویید “بله اینگونه بنظر می آیی” و در ادامه از او بپرسید که نگرانی اش چیست و درباره نگرانی و ترس فرزندتان با او صحبت و گفتگو کنید.

۶) کمک به فرزندتان برای حل مشکل :

هنگامی که به نگرانی های فرزندتان گوش کرده و آن ها را درک و تأیید کردید، احساسی را در فرزندتان به وجود می آورید که می تواند راه حل مشکل خود را پیدا کند، ولی به این معنی نیست که او می تواند مشکل خود را حل کند بلکه به معنای کمک به کودکتان برای شناسایی راه حل های احتمالی می باشد. اگر کودکتان راه حلی را پیدا کرد این بسیار عالی است ولی اگر موفق به این کار نشد یک راه حل بالقوه برای او ایجاد کنید، سپس از کودکتان بخواهید بهترین راه حل را انتخاب کند.

۷) تمرینات آرامش بخش را با فرزندتان تمرین کنید :

گاهی اوقات تمرینات آرامش بخش واقعا ضروری است تا بتوانید کودک خود را آرام کرده و استرس او را کاهش دهید. به طور مثال به کودک خود بگویید که چندبار نفس عمیق بکشد یا از او بخواهید که چشمهایش را ببندد و جاهایی که آرامش بخش است مانند ساحل دریا و یا حیاط خلوت را تصور کند و صداها و بوهای مربوط به تصاویری که در ذهنش می آید را حس کند مانند صدای امواج و پرندگان، حس کردن شن و ماسه های گرم در زیر انگشتان پای خود و حس کردن گرمای خورشید در پوست خود. فرزندتان می تواند این تکنیک های آرامش بخش را زمانیکه دچار اضطراب و استرس می شود تمرین کند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع : psychologytoday

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.