۵ چیزی که پاها در مورد سلامتی می گویند!

0 2,405

مجله اینترنتی دلخوشی: پاهای شما عجیب ترین ابزارهای تشخیصی هستند که دکتر می تواند به کمک آن سرنخ هایی را برای یافتن مشکلات سلامتی پیدا کند. اما شما برای اینکه بفهمید پاهایتان در مورد سلامتی تان چه می گویند، نیاز نیست تا یک دکتر باشید، در واقع شما فقط باید علائم هشداردهنده را بدانید تا به دنبال آنها بگردید. اگر شما هرکدام از علائم و نشانه های زیر را در پاهای خود مشاهده کردید، ممکن است نیاز به مشاوره با یک دکتر داشته باشید.

دیابت، سکته قلبی

پوستی خشک و پوسته پوسته شده

اگر پوست اطراف پنجه پا و پاشنه پا، خشک، ترک خورده یا پوسته پوسته شده است، ممکن است یک علامت هشدار دهنده از یک بیماری تیروئید باشد. غده تیروئید، هورمون هایی را تولید می کند که نرخ متابولیسم بدن، فشار خون، رشد بافت ها و عملکرد سیستم عصبی بدن را کنترل می کند. پوست خشک می تواند نشانه مشکل در غده تیروئید باشد. البته پوست خشک ممکن است نشانه مشکلات سلامتی باشد که خیلی هم جدی نیست، مثلا گاهی اوقات پوست شما به دلیل تغییرات آب و هوا خشک می شود. اما اگر متوجه خشکی در پوست قسمت پاها شدید، و علائمی مثل افزایش وزن، بی حسی دست، و یا مشکلات بینایی بودید، حتما با دکتر خود ملاقات کنید.

ریزش مو و تاس شدن انگشتان پا

با اینکه موهای انگشتان پاها در مردان شایع تر و واضح تر است، اما زنان نیز در قسمت انگشتان پا موهایی قابل مشاهده دارند. اگر متوجه شدید که مقداری از موهای انگشتان پاهایتان ریخته است، یا اینکه انگشتان پاهایتان کاملا تاس شده اند، می تواند نشانه جریان ضعیف خون در بدن باشد. یکی از دلایل نرسیدن خون کافی به پاها و انگشتان پاها، بیماری عروقی محیطی است که به صورت مخفف PAD نامیده می شود. هنگامی که پلاکت ها در شریان های خونی ساق پا ساخته می شوند، جریان خون ممکن است محدود شود و تنگ شدن شریان های خونی مانع از خون رسانی به اندام ها شود. اگر در صورت بروز علائم این بیماری به آن رسیدگی نکنید و درمان نشوید، بیماری عروقی محیطی یا PAD ممکن است منجر به حمله قلبی یا سکته شود، یا اینکه شما را در معرض خطر قطع عضو قرار دهد. اگر به بیماری PAD شک کرده اید، حتما به یک دکتر مراجعه کنید. شما می توانید با ترک کردن سیگار، حفظ رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و مدیریت بیماری های دیگر مثل فشار خون بالا یا دیابت، با نشانه های بیماری PAD مبارزه کنید.

بی حسی پاها

مشابه با تاس شدن انگشتان پا یا ریزش مو در انگشتان پا، بی حسی پاها نیز به دلیل فقدان جریان خون کافی به پاها در ناحیه مورد نظر، می تواند نشانه بیماری PAD باشد. به احتمال زیاد بی حس شدن پاها را در خواب یا زمانی که طولانی مدت در یک وضعیت خاص نشسته اید، تجربه کرده اید. ولی اگر هنگامی که بدن شما فعال هست بی حسی پاها به طور منظم برای شما اتفاق بیافتد، این مشکل را نباید نادیده بگیرید. همچنین بی حسی پاها یکی از علائم شایع نوروپاتی محیطی مرتبط با دیابت نوع ۲ است که میلیون ها نفر از مردم به آن مبتلا هستند. دیابت جریان خون به پاها را دچار مشکل می کند، و به این معنی است که در این افراد، زخم یا بریدگی پاها، زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد و این افراد بیشتر مستعد عفونت در زخم و بریدگی های ایجاد شده در پاها هستند. اگر گاهی دچار حملات بی حسی پا می شوید و زخم های ایجاد شده روی پاهایتان دیر خوب می شوند، حتما به یک دکتر مراجعه کنید. برای بهبود جریان خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، حتما به صورت منظم ورزش کنید و از غذاهای سالم استفاده کنید.

لکه ها یا خطوط سیاه زیر ناخن پاها

وقتی ناگهان شخصی انگشت پای شما را لگد می کند یا اینکه یک وسیله سنگین روی انگشت پایتان می افتد، به احتمال زیاد رنگ ناخن پایتان عوض می شود. تغییر رنگ تیره زیر ناخن های پا، اگر دلیل وقوع آن را می دانید، جدی و نگران کننده نیست. اما اگر بدون هیچ دلیل متوجه لکه ها یا خطوط تیره رنگ مشکی یا قهوه ای زیر ناخن پایتان شدید، حتما به دکتر مراجعه کنید. خطوط عمودی تیره رنگ زیر ناخن های پا، ممکن است نشانه ملانوم پنهان (نوعی سرطان پوست) باشد. دنیا هر روز در زمینه مبارزه با سرطان پیشرفت می کند، اما ملانوم پنهان معمولا عفونت می کند و به تمام بدن سرایت می کند. توصیه ای که به شما می کنیم این است که هر بار که ناخن های پای خود را کوتاه می کنید، تغییر رنگ در ناخن ها را با دقت بررسی کنید تا از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

درد پاها در صبح هنگام

دلیل درد پاها هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟ سوزش یا تیرکشیدن پاها وقتی اولین قدم ها را بعد از بیدار شدن از خواب برمی دارید، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اول اینکه می تواند نشانه آرتریت روماتوئید (RA) باشد. که مفاصل شما را ملتهب می کند که حتی می تواند در مفاصل کوچک پاها نیز باعث درد شود. شما می توانید درد پاها و سایر علائم بالینی آرتریت روماتوئید را با مصرف دارو و ورزش منظم کنترل کنید.

دوم اینکه، درد در ناحیه پاها در ابتدای صبح می تواند به دلیل التهاب پلانتار باشد که یک بیماری ناشی از التهاب در بافت ضخیمی در پا است که پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند. هنگامی که شما خواب هستید این رشته و بافت ضخیم، در وضعیت منقبض باقی می ماند. وقتی که اولین قدم را برمی دارید، این رشته کشیده می شود. اگر شما دچار التهاب شده باشید، حتما درد را حس خواهید کرد. کشش پاها قبل از اینکه از رختخواب خارج شوید، یا انجام تمرینات تقویت پا، می تواند از بروز التهاب پلانتار جلوگیری کند.

و آخر اینکه، درد پاها در صبح هنگام می تواند ناشی از گرفتگی عضلات باشد. می توانید همانند التهاب پلانتار، با کشش عضلات پاها قبل از خارج شدن از رختخواب از گرفتگی عضلانی جلوگیری کنید. البته گرفتگی عضلات ممکن است نشانه کم شدن آب بدن یا کمبود مواد مغذی خاص یا ویتامین های خاص در رژیم غذایی باشد. گرفتگی عضلات بدن به این معناست که بدن شما کلسیم، پتاسیم و منیزیم کافی دریافت نمی کند. می توانید با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن آب قبل از رفتن به رختخواب، از گرفتگی عضلات پاها در صبح، جلوگیری کنید.

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.