روش های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

0 117

مجله اینترنتی دلخوشی: پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان ها شکننده می شوند و ضربات هرچند کوچک، باعث ترک خوردن استخوان می شوند. روند این بیماری از سن ۳۵ سال به بعد رشد می کند و میزان ابتلا به این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان است. این بیماری در سنین بالاتر تشدید می شود. خانم ها در سن یائسگی به دلیل توقف ترشح هورمون های زنانه، دچار پوکی استخوان می شوند. برای جلوگیری از پوکی استخوان باید از برنامه غذایی کلسیم دار استفاده کرد.

کلسیم،تراکم استخوان

پوکی استخوان یک بیماری خاموش

به همراه کلسیم، باید ویتامین D به میزان کافی به بدن برسد، زیرا ویتامین D به روند جذب کلسیم کمک می کند. نور آفتاب و غذاهای دریایی مثل ماهی، از جمله منابع غنی از ویتامین D هستند.

کلسیم،تراکم استخوان

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید از سنین جوانی مراقب تغذیه خود باشید زیرا در صورت دچار شدن به پوکی استخوان در سنین بالا، این بیماری به طور کامل بهبود نمی یابد، هر چند که از لبنیات و کلسیم فراوان استفاده کنید. برای جلوگیری از پوکی استخوان روش هایی را پیشنهاد می کنیم تا به وسیله آنها بتوانید سلامت استخوان هایتان را تضمین کنید.

جلوگیری از پوکی استخوان

۱- ورزش کردن: ورزش کنید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه از زمان خود را صرف این کار کنید تا استخوان هایی قوی داشته باشید.

۲- مصرف کلسیم: نیاز بدن به کلسیم را به طور کامل برطرف کنید. روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید. کلسیم در پنیر، شیر، ماست، و کشک به مقدار زیادی وجود دارد و در صورت آلرژی به آنها می توانید از قرص های مکمل کلسیم استفاده کنید.

۳- مصرف ویتامین D: مصرف ویتامین D موجب جذب کلسیم در بدن می شود، بنابراین مصرف آن ضروری است. ماهی و غذاهای دریایی سرشار از ویتامین D هستند. همچنین نورخورشید نیز منبع مهمی از این ویتامین است و باید سعی کنیم روزانه در معرض نورآفتاب قرار بگیریم.

۴- درمان افسردگی: پژوهشگران دریافته اند که افسردگی با پوکی استخوان رابطه دارد و کسانی که دچار افسردگی می شوند، در آنها کاهش تراکم استخوان رخ می دهد، بنابراین با نظر پزشک لازم است تست BMD انجام دهید.

۵- عدم مصرف مواد غذایی نامناسب: از مصرف مواد غذایی، با ارزش غذایی پایین در سن یائسگی خودداری نمایید و از مصرف مواد غذایی که موجب پوکی استخوان می شوند مانند قهوه خودداری کنید.

۶- مصرف میوه و سبزیجات: میزان جذب کلسیم موجود در میوه ها و سبزیجات تازه، بسیار بالاتر از جذب کلسیم موجود در لبنیات است. روزانه با مصرف میوه و سبزیجات، مقادیر زیادی از فسفات، منیزیم و ویتامین K جذب بدن می شود.

۷- عدم مصرف نمک: مصرف نمک به روند پوکی استخوان کمک می کند، زیرا سدیم نمک باعث دفع کلسیم از بدن می شود. بنابراین می توانید روزانه حداکثر ۱ قاشق چایخوری نمک استفاده کنید، البته در نظر داشته باشید نمک فقط آن چیزی نیست که مستقیما در غذاها  یا همراه با میوه ها مصرف می شود، بلکه بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید دارای مقادیر پنهانی نمک هستند.

۸- عدم مصرف دخانیات: مصرف سیگار باعث تولید مقدار زیاد و بیش از حد پروتئین در بدن می شود که باعث شکسته شدن استخوان ها می شود و بافت استخوان را تخریب می کند.

گردآوری شده از:

خبرآنلاین

فارس نیوز

مهیا نیوز

تبیان

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.