عوامل تأثیر گذار در تعریق شبانه بدن

0 282

مجله اینترنتی دلخوشی: اگر در هنگام صبح از خواب بیدار شدید و احساس گرمای زیادی کردید به طوری که بالشت و لباس هایتان از عرق خیس شده باشد بدانید به تعریق شبانه دچار شده اید. تعریق شبانه یکی از مواردی است که باید آن را جدی بگیریم زیرا اینگونه تعریق می تواند به دلیل ابتلا به بیماری های مختلفی ایجاد شود. در ادامه دلایل ابتلا به تعریق شبانه را بررسی خواهیم کرد.

تعریق شبانه، عرق کردن زیاد

دلایل متعدد عرق کردن بدن در طول شب چیست؟

– کاهش قند خون : افرادی که به دیابت مبتلا هستند و از انسولین و داروی قند استفاده می کنند ممکن است در خواب به افت قند خون دچار شوند که این عامل موجب تعرق زیاد آن ها می شود.

– یائسگی : احساس گرما و تعریق شبانه به دلیل یائسگی خانم ها بسیار شایع می باشد. تعریق شبانه به دلیل تغییرات هورمونی در زنانی که در آستانه یائسگی هستند و یا یائسه شده اند ایجاد می شود.

– بیماری های مغز و اعصاب : بعضی از بیماری های عصبی چون سیر نگومیلی، دیس رفلکسی اعصاب خودکار، آسیب اعصاب خودکار و سکته مغزی نیز می توانند موجب تعریق شبانه شوند.

– بیماری های قلبی : بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت مشخص شد که تعریق شبانه می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را بالا ببرد و زنانی که به اضافه وزن، فشار خون بالا و دیابت مبتلا هستند نسبت به سایر افراد بیشتر دچار تعریق شبانه می شوند.

– بیماری های عفونی : بیماری های عفونی چون استئومیلیت (عفونت استخوان)، اندوکاردیت (عفونت دریچه های قلب)، ایدز، سل، تب مالت و آبسه نیز موجب تعریق شبانه می شوند.

– درست کار نکردن سیستم ایمنی : ممکن است سیستم ایمنی بدن اشتباهی به سلول های سالم حمله کند که در این صورت سیستم ایمنی دچار اختلال شده است و این شرایط برای بدن خطرناک می باشد. بیماری هایی چون آرتریت روماتوئید، سلیاک و لوپوس که در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می کنند باعث تعریق شبانه در افراد می شوند.

– سرطان : یکی از نشانه های ابتلا به بیماری سرطان تعریق شبانه می باشد. سرطان های لنفام و لوسمی بیشترین تعریق شبانه را در مقایسه با سایر سرطان ها دارند.

– پرکاری تیروئید : یکی از علل شایع تعریق شبانه پرکاری تیروئید می باشد، البته سایر اختلالات هورمونی نیز می توانند موجب تعریق شبانه شوند.

 – مصرف دارو : مصرف بعضی از داروها می توانند موجب تعریق شبانه شوند. از جمله این داروها، داروهای ضد افسردگی وداروهای مربوط به بیماران روانی می باشد که تعریق شبانه را با خود به همراه دارند. داروهای استامینوفن و آسپرین نیز موجب گرگرفتگی بدن و تعریق شبانه می شوند، همچنین مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون نیز فرد را دچار تعریق شبانه می کنند.

– تعریق شبانه ناشناخته : در این حالت فرد بدون هیچ علتی دچار تعریق زیاد شبانه می شود.

 نکته : اگر همیشه تعریق شبانه دارید به طوری که خوابیدن را برای شما سخت می کند و این تعریق با تب و کاهش وزن همراه است به پزشک مراجعه نمایید.

گردآوری شده از: خبرگذاری دانا، مجله سلامت

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.