خوردن این مواد غذایی باعث شادابی و نشاط می شود

0 6,241

مجله اینترنتی دلخوشی: عوامل مختلفی چون مریضی، خستگی، فشار های روحی، استرس و … باعث ایجاد تغییراتی در روحیه افراد می شود که این تغییرات شادابی و نشاط را از بین می برند. اما چه کارهایی می توانیم انجام دهیم که سرزندگی و شادابی را مجددا به خود بازگردانیم ! فقط کافی است عادات بد غذایی خود را کنار بگذاریم تا بتوانیم زندگی سرشار از شادابی و نشاط داشته باشیم. در اینجا روش هایی را به شما پیشنهاد می دهیم که با رعایت آن ها بتوانید به این هدف دست یابید.

شادابی و نشاط، افسردگی

مواد غذایی انرژی زا و شادی آور

۱) اولین مورد که برای بدست آوردن سلامتی و شادابی  باید رعایت کنیم این است که از خوردن غذاهای فست فودی اجتناب کنیم. غذاهای فست فودی به دلیل داشتن چربی های مضر سبب چاقی و در نتیجه بی حالی و بی تحرکی می شوند.

۲) از مواد غذایی استفاده نمایید که سرشار از امگا ۳ هستند همچون ماهی، گردو، روغن زیتون، روغن گیاه کتان و روغن آفتاب گردان. اینگونه مواد غذایی باعث فعال سازی ملاتونین در بدن می شوند که این هورمون، سیستم خواب و ریتم ساعت بیولوژیک بدن را تنظیم می نماید.

۳) برای اینکه بدن از نظر جسمی و روحی سالم بماند مصرف سبزیجات توصیه می شود . سبزیجات به دلیل دارا بودن ویتامین های B9 (اسید فولیک) و B12 برای بدن بسیار ضروری هستند.

۴) انگور دارای سروتونین است که در زدودن افسردگی و احساس نشاط کردن نقش بسیار مهمی دارد.

۵) نوشیدنی نعناع و آبلیمو یکی از بهترین نوشیدنی های سرحال کننده است. برای تهیه این نوشیدنی ترجیحا از نعنا و لیموی تازه استفاده نمایید. لیمو تازگی و طراوت را به بدن شما برمی گرداند.

۶) زمانی که افت قند خون داشته باشید دچار سستی و کسالت می شوید. پس برای سرحال بودن باید قند خون خود را به حالت نرمال تنظیم کنید.

۷) شیر موز حاوی اسید آمینه ای به نام” تریپتوفان” است که این اسید آمینه برای ایجاد سرحالی و شادابی در بدن به “سروتونین” تبدیل می شود.

۸) میوه هایی که دارای رنگدانه های بنفش هستند در شادابی و نشاط بسیار موثر هستند. از جمله این میوه ها می توان به تمشک، توت، ذغال اخته اشاره کرد.

۹) مصرف ید در بدن باید به صورت کنترل شده صورت گیرد. کمبود ید در بدن سبب بروز اختلالاتی در حافظه، کاهش انرژی، افسردگی، میگردن، افزایش وزن و … می شود. پس باید مقدار معین و استانداردی از ید را در رژیم غذایی خود مورد استفاده قرار دهیم.

۱۰) کلسیم نیز از مواردی است که کمبود آن در بدن موجب بروز افسردگی می شود. زمانی که کلسیم به مقدار لازم به بدن برسد، مغز دستور آزاد سازی “انتقال دهنده های شادی آور” را می دهد.

۱۱) کربوهیدرات ها دارای فواید و مضراتی هستند. بدن برای تامین انرژی خود به کربوهیدرات ها احتیاج دارد و بهترین منبع تامین سوخت و ساز بدن کربوهیدرات ها هستند که باعث افزایش سروتونین در مغز می شوند.

۱۲) آجیل ها دارای “منگنز” هستند که انرژی زا می باشند . بادام زمینی “سلنیوم” را در مغز افزایش می دهد و سبب نشاط و شادابی می گردد. زمانی که سلنیوم در بدن کاهش پیدا کند بدن نیز دچار کسلی و بی حالی می شود.

۱۳) گوشت مرغ و بوقلمون حاوی “تیروسین آمینو اسید” می باشد. تیروسین هوشیاری مغز را بالا برده و تمرکز را افزایش می دهد. این دو نوع گوشت دارای ویتامین ب ۱۲ می باشند که افسردگی را کاهش و بی خوابی را رفع می کند.

۱۴) آب ، هیدرات را به بدن می رساند که این باعث می شود کمتر احساس خستگی کنید. نوشیدن آب به صورت خالص ( بدون افزودن چیزی به آن ) متابولیسم بدن را افزایش می دهد و همین امر سبب می گردد که کسالت و خستگی بدن از بین برود.

۱۵) قهوه و چای نیز در رفع موقتی خستگی تاثیر گذارند. نوشیدن قهوه و چای برای مدت کوتاهی سبب افزایش متابولیسم شده و اضطراب ناشی از کار و خستگی را کاهش می دهند ، اما دقت داشته باشید که در خوردن آن ها نباید زیاده روی کرد زیرا در آن صورت موجب بی خوابی می شوند.

۱۶) شکلات تلخ نیز به دلیل داشتن “کافئین” و همچنین ماده ای به نام “تیوبرومینی” ،  باعث ایجاد نشاط و انرژی در بدن می گردد.

گردآوری شده از: تبیان، وب ام دی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.