روش های شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها

0 189

مجله اینترنتی دلخوشی: سبزیجات و میوه ها جزء آن دسته از مواد غذایی هستند که باید روزانه از آن ها استفاده شود. قبل از مصرف میوه ها و سبزیجات باید آن ها را به خوبی بشوییم زیرا نمیدانیم تا آن ها به دست ما برسند به چه آلودگی هایی دچار شده اند. انگل های موجود در خاک، سموم، باکتری هایی چون  لیستریا، سالمونلا و ای کولی  و حشرات ممکن است به میوه ها و سبزیجات چسبیده باشند و باعث بیماری شوند. برای اینکه با خیال راحت آن ها را میل نمایید باید آن ها را به خوبی شستشو دهید. در ادامه برای شستن سبزی و میوه، روش های مناسبی را به شما پیشنهاد می دهیم.

شستن میوه، انگل زدایی سبزی

روش های صحیح شستن میوه و سبزی

– استفاده از آب و نمک : ۳ قاشق مربا خوری نمک را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید ومنتظر شوید خنک شود، سپس سبزی یا میوه ها را درونش بریزید و بگذارید نیم ساعت به همان صورت بمانند سپس با آب سرد شستشو دهید.

– استفاده از سرکه سفید : یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را در مقداری آب ولرم بریزید و بگذارید سرد شود، سپس میوه و سبزی ها را درونش بریزید و نیم ساعت صبر کنید، سپس با آب سرد شستشو دهید. این روش بیش از ۹۰ درصد باکتری ها را از بین میبرد.

– استفاده از آبلیمو : برای شستن میوه های توتی کافی است نصف فنجان آب لیمو را با دو فنجان آب مخلوط کنید و روی آن ها اسپری نمایید و پس از ده دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

– استفاده از جوش شیرین به همراه آبلیمو : ۲قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو را باهم ترکیب کرده و روی میوه و سبزی ها بپاشید و پس از ۱ دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

–  استفاده از مایع ظرفشویی و پودر پرکلرین : سه لیتر آب را در ظرفی که سبزی و میوه ها را ریخته اید بریزید و به ازای هر لیتر آب ۴ قطره مایع ظرفشویی درون ظرف بریزید و خوب مخلوط کنید تا کف کند. پس از ۵ دقیقه آب آن را خالی کرده و خوب آب کشی نمایید، این کار برای انگل زدایی سبزی و میوه ها انجام می شود. سپس به منظور ضد عفونی کردن، در ظرفی ۵ لیتر آب بریزید و نصف قاشق چای خوری پودر پرکلرین ۷۰ درصد را درون آب بریزید و خوب بهم بزنید، سپس میوه ها و سبزی ها را درون محلول قرار داده و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خوب ضدعفونی شوند. سپس چند بار با آب سرد خوب شستشو دهید.

گردآوری شده از: هفته نامه سلامت، خراسان نیوز، دکتر سلام

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.