طرز تهیه ژله تک نفره انار و پاناکوتا (ژله لقمه ای)

0 24,459

مجله اینترنتی دلخوشی: ژله های تک نفره کوچک، ایده بسیار جالبی برای مهمانی ها و زینت دادن سفره است. می توانید انواع ژله های تک نفره را با طرح های متنوع، برای مناسبت های مختلف تهیه کنید. مثلا ژله تک نفره یلدا، ژله تک نفره ولنتاین، ژله تک نفره تولد، خلاق باشید و مدل های متنوع ژله های کوچک را با سلیقه خود طراحی کنید. برای شب یلدا، ژله تک نفره انار، ایده ای بسیار جالب و زیبا خواهد بود. در این مطلب طرز تهیه نوعی ژله انار شب یلدا را به شما آموزش خواهیم داد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

 

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

ژله انار یلدا، ژله تک نفره


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


ژله انار یلدا، ژله تک نفره

مواد لازم برای تهیه ژله تک نفره انار و پاناکوتا:

  • ژله آلوورا ۱ بسته
  • ژله انار ۱ بسته
  • آب انار ¾  لیوان
  • شیر ۱ لیوان
  • آب داغ ¼ لیوان برای ژله انار + نصف لیوان برای ژله آلوورا
  • کاتر استیل گرد یا یک کاسه کوچک گرد
  • دانه انار برای تزئین
  • سلفون
  • روغن برای چرب کردن قالب

طرز تهیه ژله تک نفره انار و پاناکوتا:

تهیه ژله انار:

برای تهیه ژله انار می توانید از ترکیب ژله آلوورا و آب انار استفاده کنید. یا اینکه می توانید از پودر ژله انار نیز استفاده کنید.

ابتدا به اندازه سه چهارم لیوان، آب انار بگیرید و کنار بگذارید.

حال ۱ بسته پودر ژله انار (یا پودر ژله آلوورا) را داخل ظرفی ریخته و به اندازه یک چهارم لیوان آب داغ به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا کمی ژله حل شود. حال ظرف ژله را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا ژله کاملا حل شده و شیشه ای شود. باز هم کمی ژله را بهم بزنید تا کاملا یکدست شود.

حال ¾ لیوان آب انار را به ژله اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.

در کل برای درست کردن ژله انار، از ۱ لیوان مایعات (¼ لیوان آب داغ+¾ لیوان آب انار) استفاده کردیم.

حال ژله انار را کنار بگذارید تا با دمای محیط کاملا خنک شود.

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

تهیه ژله پاناکوتا:

۱ لیوان شیر را به مدت نیم ساعت بیرون از یخچال قرار دهید تا تقریبا به دمای محیط برسد.

۱ بسته پودر ژله آلوورا را داخل ظرفی بریزید.

حال نصف لیوان آب داغ به ژله آلوورا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ژله حل شود.

سپس ظرف ژله را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا ژله کاملا حل شود.

ژله را از ماکروویو خارج کنید و باز هم کمی هم بزنید تا ژله یکدست شود.

حال ژله آلوورا را کنار بگذارید و اجازه دهید تا با دمای محیط خنک شود.

وقتی ژله به دمای محیط رسید، حال ۱ لیوان شیر به ژله آلوورا اضافه کنید و همزمان با اضافه کردن شیر، ژله را هم بزنید تا یکدست شود.

مراقب باشید اگر ژله آلوورا داغ باشد، پس از اینکه شیر را اضافه کنید، ژله سریع می برد و خراب می شود.

مراحل ریختن ژله انار و پاناکوتا در قالب:

برای تهیه ژله انار و پاناکوتا، می توانید از قالب های گرد کوچک که ته قالب کاملا صاف است استفاده کنید، یا اینکه می توانید از کاترهای دایره ای شکل نیز که یک سمت کاتر را با سلفون بسته اید نیز کمک بگیرید. از کاترها به اشکال مختلف نیز برای تهیه ژله شب یلدا می توانید استفاده کنید.

در اینجا نحوه سلفون کشیدن کاتر را به صورت تصویری می بینید. کاتر را روی یک تکه سلفون قرار دهید و به آرامی سلفون را دورتادور کاتر بچسبانید، به طوریکه سلفون کاملا محکم به ته کاتر بچسبد و فضای خالی بین سلفون و کاتر ایجاد نشود وگرنه ژله به بیرون از کاتر نفوذ می کند. مراقب باشید تا با بیش از حد کشیدن سلفون، باعث پاره شدن آن نشوید.

پس از اینکه یک طرف کاتر فلزی یا پلاستیکی را با سلفون بستید، حال باید از ژله های پاناکوتا و انار به صورت لایه های کاملا هم اندازه داخل قالب بریزید و مرحله به مرحله قالب را داخل یخچال قرار دهید تا ژله ببندد.

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

برای اینکه اندازه و ارتفاع لایه ها هم اندازه باشد، از یک پیمانه کوچک کمک بگیرید. مثلا از یک قاشق غذاخوری بزرگ یا یک ملاقه خیلی کوچک.

قالب کوچک خود را کمی چرب کنید و آن را داخل یک بشقاب کاملا صاف قرار دهید، بشقاب را داخل یخچال بگذارید و دیگر تا پایان مرحله درست شدن ژله، آن را جابه جا نکنید.

 سپس یک لایه از ژله انار داخل قالب بریزید، تا ببندد اما نباید خیلی هم سفت شود وگرنه موقع برگرداندن ژله ، لایه ها از هم جدا می شوند.

وقتی لایه اول گرفت، درب یخچال را باز کنید و بدون جابه جا کردن ژله، همانجا یک لایه از ژله پاناکوتا سفید رنگ روی ژله انار بریزید. درب یخچال را ببندید تا این لایه نیز بگیرد.

به همین ترتیب تمام لایه ها را آماده کنید. چون لایه ها نازک هستند، خیلی سریع می بندند.

بعد از اینکه لایه آخر را ریختید، درب یخچال را ببندید و اجازه دهید تا ژله یک روز داخل یخچال باقی بماند تا کاملا خودش را بگیرد و موقع برگردندان شکل خودش را حفظ کند.

پس از مدت زمان سپری شده، ژله را از یخچال خارج کنید. اگر از کاتر یا قالب پلاستیکی استفاده کرده باشید به راحتی با جدا کردن لبه های ژله از قالب، ژله براحتی از قالب جدا می شود.

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

در صورت استفاده از کاتر فلزی، پس از جدا کردن لبه های ژله از قالب، می توانید حدود چند ثانیه(نه بیشتر) دورتادور قالب را کمی سشوار بکشید. حال ژله به راحتی از قالب جدا می شود. حتی برای جدا شدن ژله از قالب، می توانید از حرارت دست نیز کمک بگیرید. استفاده بیش از ۳ الی ۴ ثانیه از سشوار، باعث خراب شدن و آب شدن ژله می شود، بنابراین در استفاده از سشوار بیشتر دقت کنید.

پس از برگرداندن ژله، آن را به برش های ریز هم اندازه برش بزنید و ژله ها را با دانه های انار تزیین کنید و داخل هر برش یک چنگال چوبی کوچک قرار دهید.

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

همچنین می توانید داخل یک ظرف بزرگ تر، یک ژله لایه ای به همین روش درست کنید و سپس آنها را با کاتر به اندازه های دلخواه قالب بزنید.

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

ژله انار یلدا، ژله تک نفره

نکات مهم و کلیدی برای تهیه ژله تک نفره انار و پاناکوتا:

۱- به جای ترکیب ژله آلوورا و آب انار، می توانید از ژله انار نیز استفاده کنید.

۲- در این دستور، ژله انار را کمی غلیظ تر درست می کنیم، تا وقتی ژله خودش را گرفت، برش های تمیزتری از ژله داشته باشیم. اگر ژله را با آب زیاد درست کنید، هنگامی که ژله را از قالب خارج می کنید، ژله شکل اصلی خودش را کمی از دست می دهد و اصطلاحا ژله وا می رود و برش دادن ژله سخت تر خواهد بود.

۳- به جای استفاده از کاتر دایره ای شکل، می توانید خیلی راحت از یک کاسه کوچک گرد نیز استفاده کنید.

۴- هر چقدر که قطر کاتر دایره ای شکل بیشتر باشد، تعداد ژله لقمه ای ها نیز بیشتر خواهد بود.

۵- مقدار پودر ژله مورد نیاز، به اندازه قالبی که استفاده می کنید، بستگی دارد. بنابراین ممکن است به مواد اولیه بیشتری نیاز داشته باشید.

۶- حتما به ژله یک روز کامل در یخچال زمان بدهید تا کاملا سفت شود سپس آن را از قالب خارج کنید و برش بزنید.

۷- همیشه یک اصل را فراموش نکنید، موقع برگرداندن ژله صبور باشید و هیچ وقت عجله نکنید، وگرنه زحمت یک روز کامل شما خراب می شود.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.