دلایل اصلی بوی ترشیدگی لباس ها در ماشین لباسشویی

0 2,848

مجله اینترنتی دلخوشی: هنگامی که لباس هایتان به مدت یک ساعت یا بیشتر داخل ماشین لباسشویی شستشو شده است، قطعا پیش بینی می کنید لباس های تازه و تمیز و خصوصا با بوی تازگی و معطر خواهید پوشید. ناگهان ممکن است بلافاصله بعد از خارج کردن لباس ها از ماشین لباسشویی، بوی نامطبوع یا بوی ترشیدگی روی لباس ها احساس کنید.

ممکن است این اولین باری نباشد که با بوی بد لباسهای تازه شسته شده مواجه می شوید، ولی قطعا این وضعیت همیشه باعث ناراحتی شما می شود. فراموش نکنید که شما تنها کسی نیستید که با مشکل بوی بد لباسها بعد از شستشو در ماشین لباسشویی مواجه می شوید.

در این مطلب ۷ دلیل که چرا لباس هایتان بعد از شستن در ماشین لباسشویی بوی تازگی و تمیزی نمی دهند را بررسی خواهیم کرد و اینکه در چنین شرایطی برای رفع بوی بد لباسها چه کار کنیم.

بوی بد لباس ها

چرا لباس ها بعد از شستن در ماشین لباسشویی بوی بدی می دهند؟

۱- ماشین لباسشویی خود را به صورت دوره ای تمیز کنید:

اگر لباس ها بعد از شستن در ماشین لباسشویی بوی نامطبوع و ترشیدگی می دهند، مهم است که لباسشویی خود را هر ۶ هفته یک بار تمیز کنید. روش شستن ماشین لباسشویی به این صورت است که لباسشویی را به صورت خالی و روی داغترین برنامه و طولاترین زمان شستشو قرار دهید. می توانید در مخزن مواد شوینده هیچ چیزی نریزید و یا اینکه می توانید از مقداری سرکه سفید داخل مخزن مواد شوینده لباسشویی استفاده کنید تا به پاک شدن بیشتر جرم های آهکی کمک بیشتری شود.

تمیز نگه داشتن قسمت های داخلی ماشین لباسشویی و شستشوی دوره ای آن، می تواند مشکل بوی بد لباس ها را بعد از شستشو حل کند و البته مهم تر از آن اینکه عمر ماشین لباسشویی را طولانی تر می کند.

نکته بسیار مهم دیگر این است که واشر و حلقه لاستیکی دور درب لباسشویی را بعد از اتمام شستشوی لباس ها با یک دستمال خشک کنید و رطوبت و آب جمع شده داخل آن را کاملا خشک کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که به صورت مرتب کثیفی های دور حلقه لاستیکی درب لباسشویی را با اسپری ضد قارچ و کپک تمیز کنید تا از شر لکه های سیاه رنگ قارچی که نوعی کپک محسوب می شوند خلاص شوید و ظاهر لباسشویی خود را تمیز و زیبا نگه دارید.

۲- بیش از حد پر کردن ماشین لباسشویی موقع شستو:

وقتی حجم لباس های کثیف و آماده برای شستن خیلی زیاد است، صرفه جویی در زمان و قرار دادن تمام لباس های کثیف در یک مرحله داخل ماشین، وسوسه انگیز است و به ظاهر کار شما را راحت می کند. اما به خاطر داشته باشید که پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی ایده خوبی نیست، به خصوص که این کار می تواند به مخزن استیل استوانه ای داخل ماشین آسیب بزند.

در حقیقت پر کردن بیش از حد لباسشویی با لباس های کثیف، رایجترین دلیل بوی بد لباس ها و بوی ترشیدگی لباس ها بعد از تمام شدن فرآیند شستشو می باشد، به دلیل اینکه آب و مواد شوینده نمی توانند به راحتی و درستی داخل لباسشویی گردش کنند.

مخزن استیل استوانه ای لباس شویی هیچ وقت نباید بیش از سه چهارم حجم آن پر شود، به دلیل اینکه فضای کافی برای چرخش صحیح لباس ها داخل ماشین لباسشویی نیاز است.

بوی بد لباسشویی

۳- به کار بردن مقدار و حجم نامناسب از مواد شوینده:

به کار بردن بسیار کم از حجم مواد شوینده مانند پودر لباسشویی، قرص یا کپسول های ژلی یا مایع لباسشویی، باعث می شود که لباس ها به درستی تمیز نشوند، همچنین به کاربردن خیلی زیاد شوینده ها نیز می تواند اثر و لکه های سفیدی روی لباس ها باقی بگذارد. بنابراین مهم است که با توجه به حجم لباس ها و دستورالعمل نوشته شده روی شوینده، مقدار مناسبی از شوینده لباسشویی را استفاده کنید.

۴- خالی نکردن سریع لباسشویی از لباس های شسته شده:

باقی ماندن لباس های مرطوب داخل ماشین لباسشویی، می تواند منجر به کپک و قارچ و بوی وحشتناک کهنگی و رطوبت شود. اگر موقع خارج کردن لباس ها از لباسوشیی متوجه بوی بد و نامطبوع شدید، خودتان را موظف کنید که در اولین فرصت ممکن، لباس های مرطوب و شسته شده را از داخل ماشین لباسشویی خارج کنید. همچنین نیمه باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی به منظور تهویه و جریان هوا به داخل ماشین وقتی ماشین خالی شده است، نیز به شدت توصیه می شود.

۵- استفاده از چرخه و برنامه شستشوی اشتباه:

همیشه برنامه ای را برای شستشوی لباس ها انتخاب کنید، که به بالاترین درجه حرارت کافی برای تمیز کردن لباس ها و نابود کردن باکتری هایی که سبب بوی نامطبوع روی لباس ها می شوند، رسیده باشید. درجه حرارت ایده آل معمولا ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر است.

اگر شستشوی با آب سرد را به منظور اقتصادی بودن برنامه شستشو یا محافظت از لباس های ابریشمی یا پشمی ترجیح می دهید، انتخاب و استفاده از یک شوینده مخصوص جهت شستشوی با آب سرد مهم است.

۶- استفاده نکردن از مایع خوشبو کننده و نرم کننده لباس ها:

اگر لباس های شما بعد از شستشو بوی خوبی نمی دهند، این موضوع ارزش آن را دارد که از یک مایع خوشبو کننده و نرم کننده لباس ها در هر سیکل شستشوی لباس استفاده کنید. اضافه کردن یک پیمانه از مایع خوشبو کننده و نرم کننده به ماشین لباسشویی می تواند سبب خوشبو و نرم شدن لباس ها بعد از اتمام شستشوی لباس ها شود، خصوصا اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که میزان سختی آب بالا است.

۷- مشکل از منبع تامین کننده آب است:

گاهی اوقات بوی بد و کهنگی روی لباس ها ناشی از منبع تامین کننده آب است و به ماشین لباسشویی ارتباطی ندارد. اگر متوجه بویی شبیه بوی گوگرد روی لباس ها شدید، ممکن است این مشکل از منبع تامین کننده آب سرد باشد.


دلیل پاره شدن و سوراخ شدن لباس ها در ماشین لباسشویی چیست؟


نکاتی برای خوشبو ماندن لباس ها بعد از شستشو در ماشین

 ۱- لباس ها را سریعا خشک کنید:

بعد از اتمام شستشوی لباس ها، آنها را بلافاصله در هوای آزاد روی بند مخصوص لباس ها پهن کنید تا خشک شوند. خشک کردن لباس ها در هوای آزاد نقش زیادی در مطبوع بودن بوی لباس ها بعد از خشک شدن دارند.

موقع جمع کردن لباس ها و قرار دادن آنها در کمد، از خشک بودن کامل آنها مطمئن شوید. همانطور که می دانید لباس های سنگین تر مثل شلوار جین نسبت به تی شرت که سبک تر هستند، دیر تر خشک می شوند.

۲- از یک سبد نگهداری برای لباس های در انتظار اتوکشی استفاده کنید:

یک سبد مخصوص نگهداری لباس برای لباس هایی که می خواهید به زودی اتو کنید، استفاده کنید.از سبد هایی که امکان گردش هوا به داخل آنها وجود دارد استفاده کنید تا ریسک کپک زدن و ایجاد لکه های سیاه روی لباس های تمیز را کاهش دهید.

۳- به نحوه ذخیره سازی لباس ها توجه کنید:

اگر می خواهید لباس هایی را برای مدت طولانی کنار بگذارید و نگهداری کنید، مثلا نگهداری لباس ها زمستان در فصل تابستان یا باالعکس، برای جلوگیری از بوی پوسیدگی یا کهنگی از توپ های سدر داخل لباس ها استفاده کنید.

لباس ها را در کیسه های سفت و محکم بسته شده قرار دهید تا آنها را از گرد و خاک، رطوبت و پروانه، بید یا حشرات دیگر محافظت کنید.

۴- سیگار نکشید:

اگر سیگار می کشید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید تا همیشه لباس هایتان خوشبو باشد این است که عادت سیگار کشیدن را ترک کنید. برخورد دود سیگار با لباس ها می تواند پارچه را خراب کند، باعث ایجاد بوی بد روی لباس شود و رنگ لباس ها را زرد کند.

اگر ترک کردن سیگار برایتان سخت است، می توانید حداقل تعداد دفعات آن را کم کنید، بیرون از خانه سیگار بکشید طوری که دود سیگار به داخل خانه راه پیدا نکند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: besthomekitchenstuff

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.