چگونه در دوران کرونا فرزندان را بانشاط سرگرم و مشتاق یادگیری نگه داریم

0 613

مجله اینترنتی دلخوشی: به علت تعطیلی مدارس در دوران کرونا، یک بحران فرعی برای والدین ایجاد شده است: بچه ها در طول روز چه خواهند کرد؟ تعطیلی گسترده مدارس این دغدغه را برای والدین ایجاد کرده است که چگونه کودکان وقتشان را تماما در خانه بگذرانند. اکنون به جای سرگرم کردن کودکان تنها در آخر هفته، باید تمام روزهای هفته آن ها را سرگرم کنید.

راه حل این مساله را مدارس به خوبی می‌دانند: یک روتین ایجاد کنید. بچه ها عادت دارند که از یک برنامه پیروی کنند، بنابراین تهیه طرحی برای طول روز کمک کننده خواهد بود. این کار بسیار آسان تر از آنچه شما فکر می‌کنید هست. یک قلم و کاغذ بردارید نحوه زندگی تمام وقت، در خانه را طرح ریزی کنید. هدف این است که بچه ها را سرگرم و مشتاق یادگیری نگه دارید و خودتان نیز به کارهایتان رسیدگی نمایید.

در اینجا نحوه تنظیم یک روتین برای کودکان آورده شده است:

در دوران کرونا شبیه روتین مدرسه کودکان عمل کنید

از مدرسه به عنوان الگو استفاده کنید و به روتین همیشگی فرزندتان احترام بگذارید:

  • چه موقع عادت دارند صبحانه، میان وعده یا ناهار بخورند؟
  • زمان استراحت چه وقت است؟
  • طول روز را به قسمت های مختلف با موضوعی برای هر بخش تقسیم کنید.
  • فرزندتان کارهای مدرسه را در صبح بهتر انجام می‌دهد یا در بعدازظهر؟

زمانی را به بازی اختصاص دهید

زمانیکه برای مواردی مانند غذا خوردن و تکالیف مدرسه طرحی را برنامه ریزی کردید، بقیه وقت را به بازی ای با رهبری کودکتان اختصاص دهید. وقتی کودک خیال پردازی می‌کند یا چیزی می‌سازد یا اختراع می‌کند در واقع او در حال یادگیری چیزی جدید نیز می‌باشد.

در برنامه روزانه جدید خود، چند وقفه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای (بسته به سن کودک و رشد بازی بیشتر یا کمتر) بازی به رهبری کودک داشته باشید. هرچه کودک بیشتر بازی کند ، بیشتر یاد می‌گیرد.

چند نکته برای بازی کارا تر و بهتر کودک:

  • اسباب بازی های استفاده نشده و خراب را از بین ببرید: اگر اسباب بازی های خوبی نداشته باشید بازی خوبی نیز نخواهید داشت.
  • اسباب بازی های خلاقانه را در اولویت قرار دهید: اسباب بازی های چراغ و باتری داری که آواز می‌خوانند و صحبت می‌کنند کودک شما را به  اندازه اسباب بازی های ساده به بازی علاقه مند نمی‌کند (از اسباب بازی های دوران کودکی خود  استفاده کنید – بلوک ها، ماشین ها، عروسک ها ، آشپزخانه ها و …)
  • محدودیت در دخالت بزرگسالان: بازی، کار کودک است و نه بزرگسالان. فقط در برخی از بازی ها مشارکت کنید. بچه ها باید مستقل از بزرگسالان بازی کنند (البته استقلال به معنای عدم نظارت نیست.)

فعالیت های آسان خانگی برای کودک در دوران کرونا

فعالیت های آسان داخل منزل می‌تواند راهی عالی برای تمرین مهارت های مدرسه و راهی برای سرگرم کردن بچه ها باشد. لازم نیست این فعالیت ها پیچیده و راه اندازی آنها دشوار باشد. همانطور که برنامه ریزی می‌کنید، فکر کنید چه موقع زمان مناسبی برای انجام فعالیت های این چنینی است مثلا بعد از میان وعده یا قبل از ناهار.

در اینجا چهار فعالیت داخلی آسان مطرح است:

جعبه جاده ای : جعبه ای را صاف کرده و یک جاده را روی آن بکشید. بلوک ها، کامیون ها و سایر اسباب بازی ها را در اختیار کودکان قرار دهید تا یک شهر بسازند.

دوران کرونا و بازی کودکسطل شستشوی اسباب بازی : به فرزندان خود اجازه دهید اسباب بازی های پلاستیکی خود را بشویند. حباب ، اسفنج ، حوله و سایر وسایل لازم را در اختیارشان قرار دهید.

کرونا و سرگرمی کودکهنر احیای زباله ها : مواد بازیافت شده را در اختیار کودکان خود قرار دهید و بگذارید که آن ها را رنگ آمیزی کنند. بچه ها عاشق رنگ آمیزی اشیا هستند.

تعطیلی مدارس در کروناتطبیق – اشکال، حروف، اعداد، کلمات یا مسائل ریاضی را روی نوت های چسبی بنویسید و آنها را در اطراف خانه پنهان کنید تا کودک شما آنها را پیدا کند. سپس از کودکتان بخواهید تا آنها را روی یک کلید که روی دیوار آویزان است قرار دهد.

بازی فکری در دوران کرونادر دوران کرونا خودتان نیز مطالعه کنید

مطالعه زیاد از طرف بزرگسالان، اهمیت مطالعه را به بچه ها نشان می‌دهد. تمام روز در خانه بودن فرصتی عالی برای عادت کردن به این کار است.

۱۵ تا ۲۰ دقیقه مطالعه در روز برای شروع خوب است. (به یاد داشته باشید که این زمان را تقسیم بندی کنید و به یکباره به ۲۰ دقیقه مطالعه نپردازید) به چندین روش می‌توانید به مطالعه با فرزند خود بپردازید: شما با صدای بلند بخوانید، کودک با صدای بلند بخواند (اگر می‌تواند بخواند) و یا کودک و بقیه‌ی اعضای خانواده در سکوت به مطالعه بپردازند. اگر فرزندتان می‌خواهد که زمان بیشتری از آنچه شما در نظر گرفته اید به مطالعه بپردازد نگران به هم خوردن برنامه مطالعاتی نباشید. چیزی به عنوان مطالعه زیاد وجود ندارد.

به تعطیلات بروید

در صورت امکان ، دو تا سه زمان را برای رفتن به تعطیلات به برنامه‌ی خود اضافه کنید تا در این زمان ها کودک در خارج از خانه به کاوش بپردازد. به یاد داشته باشید که تعطیلات بخشی از زندگی در مدرسه است. اجازه دهید تا کودکان در فضاهای سرباز مثل پارک های امن بازی کنند یا اگر حیاط پشتی دارید  بگذارید بچه ها آنجا وقت بگذرانند. اوقات فراغت فواید زیادی برای بچه ها دارد – و یک نکته کلیدی برای شما: هر چه بچه ها بیشتر بازی کنند بیشتر خسته می‌شوند و شب بهتر و زودتر می‌خوابند.

برنامه زمانی برای استفاده از تلویزیون و موبایل تنظیم کنید

اگر قصد دارید که کنترل موبایل یا تلویزیون را در اختیار کودکان قرار دهید برای آن یک برنامه زمانی تنظیم کرده و هوشمندانه این کار را انجام دهید.

برای اینکه کودکان در استفاده از این وسایل زیاده روی نکنند:

  • زمان استفاده را از قبل برنامه ریزی کنید: زمان مشخصی را تعیین کنید تا کودکان بدانند چه زمانی باید از این وسایل استفاده کنند (مثلا زمانی که صبحانه می‌خورید یا قبل از خواب) و برای چه مدت.
  • وسیله را خاموش کنید: با پایان یافتن زمان برنامه ریزی شده، تلویزیون را خاموش کنید. اگر خانه خیلی ساکت است، به جای آن موسیقی پخش کنید.
  • خارج از برنامه زمان بندی شده، فقط وقتی که به موبایل یا تلویزیون نیاز دارید ، از آن استفاده کنید مثلا زمانیکه کنفرانس تلفنی دارید.

مطمئنا با وجود برنامه ریزی کامل، باز هم روزهایی وجود خواهد داشت که نمی‌دانید با کودکتان چه باید بکنید و اجازه می‌دهید که یک قسمت دیگر از برنامه مورد علاقه‌شان را تماشا کنند، موردی ندارد! آنچه باید برای گذراندن آن روز انجام دهید را انجام دهید اما روز بعد به روتین خود پایبند بمانید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: time.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.