کمر درد هنگام نشستن چه دلایلی دارد و راه درمان درد پایین کمر چیست؟

0 865

مجله اینترنتی دلخوشی: آیا تا کنون کمر درد و یا درد پایین کمر و یا حتی درد دنبالچه را تجربه کرده اید؟ تجربه‌ی کمردرد چه شدید باشد چه خفیف، می‌تواند نشانه‌ی مساله‌ی جدی تری باشد. از هر پنج بزرگسال چهار نفر کمردرد را در دوره‌ای از زندگی خود تجربه می‌کنند. کمردرد به عنوان دردی در مهره های قرار گرفته از L1 تا L5 تعریف می‌شود – این مهره ها بخشی از ستون فقرات را تشکیل می‌دهند که در قسمت پایه به سمت داخل فرو رفته اند.

یک دلیل شایع کمردرد, وضعیت بد بدن در حالت نشسته است. نشستن به حالت خمیده یا قوز کرده می‌تواند فشاری مضاعف به دیسک-بالشتک های پر از مایع که مهره ها را از ساییدن به یکدیگر محافظت می‌کند- وارد کند.

کمردر ممکن است با داشتن یک بیماری زمینه ای بدتر شود. بیایید علل احتمالی کمردردی را که هنگام نشستن احساس می‌کنید بررسی کنیم و اینکه چه کاری می‌توانید برای بهبود و جلوگیری از درد انجام دهید.

کمر درددلایل کمردرد هنگام نشستن

همه کمردردها یکسان نیستند و دلایل زیادی برای کمردرد وجود دارد.

سیاتیک

سیاتیک به دردی در عصب سیاتیک اشاره دارد که پایین ستون فقرات را به پشت پاها متصل می‌کند. این درد می‌تواند در اثر شرایط مختلفی از جمله ایجاد خار استخوان در ستون فقرات ایجاد شود.

این درد می‌تواند ساکن و مدوام یا ناگهانی و تیر کشنده باشد. نشستن طولانی مدت می‌تواند آن را بدتر کند اما معمولا درد را فقط در یک طرف کمر احساس می‌کنید.

فتق دیسک

درد در ناحیه کمر یکی از اولین مواردی است که در صورت فتق دیسک تجربه خواهید کرد. فشار روی دیسک شما باعث شده است که آن از شکل طبیعی خارج شود. این امر باعث فشار بر نخاع و اعصاب منطقه گشته و سبب درد و حتی بی حسی می‌شود.

افراد مسن غالباً به عنوان بخشی طبیعی از روند پیری دچار فتق دیسک می‌شوند. همچنین ممکن است در اثر سقوط یا برداشتن اجسام به روشی اشتباه یا  انجام یک حرکت تکراری دچار فتق دیسک شوید.

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضله در ناحیه کمر, کشیدگی کمری نیز نامیده می‌شود. این اتفاق زمانی که بیش از حد بچرخید یا کمر دچار کشش بیش از حد شود رخ می‌دهد.

اگر کشیدگی عضلانی دارید، ممکن است دردی را تجربه کنید که به سمت باسن کشیده می‌شود اما نه به پاها. این کشیدگی منجر به سفت شدن عضلات کمر و سختی در حرکت خواهد شد.

در حالی که بیشتر افراد در طی یک ماه از کشیدگی عضلات بهبود می‌یابند، اگر به وضعیت بد نشستن خود ادامه دهید و برای اصلاح آن اقدامی نکنید، این کشیدگی و درد می‌تواند به یک مشکل مداوم تبدیل شود.

بیماری دیسک دژنراتیو یا تحلیل رفتن دیسک

هنگامی که دیسک های بین استخوان های پایین ستون فقرات آسیب می‌بینند، به آن بیماری دیسک کمر یا دژنراتیو گفته می‌شود.

این بیماری معمولا در ا فراد مسن دیده می‌شود و آسیب می‌تواند به دلیل پاره شدن فیبروز حلقوی دیسک باشد که در مرکز هر دیسک نرمی وجود دارد.

هنگامی که این قسمت از دیسک پاره می‌شود، دیسک نمی‌تواند خود را بهبود بخشد زیرا منبع خون زیادی ندارد. این ماده نرم در مرکز هر دیسک ممکن است در اثر پارگی از محل خود حرکت کند به سمت عقب رفته و به عصب ها فشار وارد کند که نتیجه آن انتقال درد به سمت اندام پایین تنه است.

اگرچه برخی از افرادی که مبتلا به این بیماری هستند به هیچ وجه علائمی ندارند، اما درد می‌تواند در ناحیه کمر، باسن و ران کاملاً شدید باشد و هنگام خم شدن یا نشستن بدتر شود.

تنگی کانال نخاعی

استخوان های ستون فقرات هر کدام سوراخی در وسط دارند که لوله ای را تشکیل می‌دهد که نخاع از آن عبور می‌کند. این لوله عصب های سراسر بدن شما را به مغز متصل می‌کند.

 اگر این لوله ایجاد شده در ستون فقرات به اندازه کافی گسترده نباشد به نخاع فشار وارد شده و باعث درد، ضعف و بی حسی می‌شود.

تنگی ستون فقرات می‌تواند نتیجه آسیب، آرتروز، تومور یا عفونت باشد. برخی از افراد با کانال باریک کانال نخاعی متولد می‌شوند.

وضعیت نامناسب بدن

وضعیت بد در حالت نشستن یا ایستادن می‌تواند منجر به کمردرد شود. خم شدن بیش از حد به جلو, یا خم شدن بیش از حد به عقب می‌تواند مشکل ساز باشد.

حتی اگر علت کمردرد شما وضعیت بد بدنیتان نباشد،  وضعیت بد بدن می‌تواند کمردرد را بدتر کند.

ضعف عضلانی

عضلات اصلی شما شامل عضلات پهلو و پشت، کفل، شکم و باسن است. اگر این عضلات ضعیف باشند، ممکن است به اندازه کافی از ستون فقرات شما حمایت نکنند و منجر به درد شوند.

حرکات کششی و هوازی می‌توانند کمک زیادی به تقویت عضلات اصلی شما کنند. در نتیجه منجر به کاهش فشار به کمر و کاهش درد شما می‌شود.

سایر وضعیت های پزشکی

گاهی اوقات ممکن است کمر شما به دلیل وجود بیماری دیگری درد بگیرد. این درد می‌تواند عللی از قبیل سنگ کلیه، مشکل کیسه صفرا و در موارد نادر، تومور یا مشکل شریان اصلی شکم شما داشته باشد.

درد بالای کمر هنگام نشستن

بسیاری از افراد در نتیجه خم شدن به جلو, هنگام نشستن و نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر یا نمایشگر تلفن، درد در ناحیه گردن و پشت خود را تجربه می‌کنند. اگرچه لم دادن و تماشای تلویزیون برای ساعت ها وسوسه انگیز است، اما به راحتی می‌تواند کمر شما را از حالت هم ترازی خارج کند. زمانی که بالاخره بلند می‌شوید یا حرکت می‌کنید احساس گرفتگی و ناراحتی خواهید کرد.

بهترین حالت نشستن برای کاهش کمردرد

اگر بدن در وضعیت بهتری قرار گیرد، در میزان درد تفاوت ایجاد می‌شود.

احتمالاً والدین یا معلمان شما در کودکی به شما هشدار داده اند که صاف بنشینید.

زیاد نشستن در یک حالت ضرر دارد. نشستن در حالی که پشت به جلو گرد شده، به یک طرف افتاده یا خیلی به عقب خم شده اید، باعث فشار آمدن بر قسمت هایی از ستون فقرات در مدت طولانی می‌شود و می‌تواند منجر به درد و سایر موارد شود.

برای کمک به صاف نشستن، بدن را در امتداد یک خط مستقیم خیالی قرار دهید که از طول پشت، سر و تا سقف گسترش یافته است. شانه ها را در یک سطح قرار دهید و نگذارید لگن به جلو بچرخد. انجام این کار باعث ایجاد منحنی در کمرتان می‌شود. اگر کاملاً صاف بنشینید، احساس می‌کنید قسمت کوچک پشت شما کشیده و بلند شده است.

درمان های خانگی برای کاهش کمردرد هنگام نشستن

علاوه بر بهبود وضعیت بدن هنگام نشستن، این روش های درمانی در منزل را برای کاهش کمردرد نیز امتحان کنید:

  • موقعیت خود را تغییر دهید. از یک میز ایستاده یا میز ارگونومیکی که به شما امکان می‌دهد وضعیت بدن را حفظ کنید و ارتفاع مانیتور خود را تنظیم کنید، استفاده کنید.
  • کمپرس سرد. سرما به کاهش التهاب کمک می‌کند که باعث کاهش درد می‌شود، کیسه یخ را حدود ۲۰ دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید. هر چند ساعت می‌توانید این کار را تکرار کنید.
  • کمپرس گرم. پس از کنترل التهاب که حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد، گرما برای بسیاری از افراد تسکین دهنده است. همچنین با تحریک جریان خون به ناحیه گرم شده روند بهبود را افزایش می‌دهد.
  • از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. مسکن ها مانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) می‌توانند درد و تورم را کاهش دهند.
  • از پشتیبان استفاده کنید. قرار دادن یک حوله یا بالش مخصوص پشت کمر هنگام نشستن به شما کمک می‌کند که بهتر بنشینید.
  • ماساژ. ماساژ به شل شدن عضلات و ریلکس شدن آن ها کمک میکند.
  • یوگا. یوگا به دلیل حرکات کششی ای که دارد به تقویت عضلات بدن کمک می‌کند. سایر حرکات کششی برای تقویت کمر هم می‌تواند به شما کمک کند.

کشش و ورزش برای تقویت عضلات کمر:

چندین تمرین وجود دارد که به تقویت کمرتان کمک می‌کند. این سه تمرین کششی را امتحان کنید تا کمرتان را تقویت کنید:

حرکت پلانک

  1. با ساعدهای خود در حالت شنا روی زمین قرار بگیرید.
  2. آرنج ‌های خود را با شانه ‌های خود در یک راستا قرار دهید، روی ساعد و انگشت شست پای خود شنا بروید، در حالی که پشت خود را صاف نگه داشته و آرنج‌ هایتان روی زمین قرار دارد.
  3. چند ثانیه‌ای صبر کنید و سپس خود را به سمت زمین نزدیک کنید.

حرکت سگ پرنده

  1. روی دست ها و زانوها قرار بگیرید ، پشت خود را صاف نگه دارید.
  2. یک پا و دست مخالف را کش دهید.
  3. پنج ثانیه در این حالت بمانید و سپس استراحت کنید.
  4. جای پای و دست خود را عوض کنید.

حرکت کمان

  1. به پشت بخوابید و دست ها را در کنار خود قرار دهید.
  2. با استفاده از کمر، باسن و عضلات شکم به آرامی باسن خود را بلند کنید.
  3. پنج ثانیه در این حالت بمانید و سپس ریلکس کنید.

درمان پزشکی برای کمر درد:

پزشکان ممکن است درمان های زیر را برای کمردرد توصیه کنند:

  • فیزیوتراپی، که به شما کمک می‌کند تا قدرت عضلانی خود را تقویت کنید.
  • مسدود کننده های عصبی و تزریق استروئید برای تسکین درد
  • طب سوزنی و لیزر درمانی، که ممکن است بدون جراحی درد را تسکین دهد.
  • داروهایی مانند شل کننده عضلات، داروهای ضد افسردگی و سایر داروهای ضد درد

جراحی معمولاً آخرین چاره محسوب می‌شود و مسکن های مخدر راه حل های طولانی مدت مناسبی نیستند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگرچه کمردرد معمولاً با ورزش و بهتر نشستن برطرف می‌شود، اما در این موارد به پزشک مراجعه کنید:

  • درد مداوم است و به نظر نمی‌رسد بهتر شود.
  • در پشت یا پاها احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی دارید.
  • تب دارید.
  • به شکل غیرمعمول ضعیف هستید.
  • عملکرد مثانه یا روده دچار اختلال می‌شود.
  • وزنتان کاهش می‌یابد.

این علائم می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد که باید بلافاصله رفع شود.

نتیجه نهایی

کمردرد یک مشکل رایج است و اگرچه احتمال دارد با افزایش سن بدتر شود، اما با انجام مواردی می‌توانیم به محافظت و تقویت کمر خود بپردازیم.

گرچه این تمایلی طبیعی است که بخواهیم به جای ایستادن در حالت نشسته به پشت خود استراحت دهیم اما در بسیاری از موارد بد نشستن باعث ایجاد مشکل می‌شود.

حفظ وضعیت صحیح نشستن، صاف نگه داشتن عضلات اصلی برای حمایت از ستون فقرات و مراجعه به پزشک در صورت بروز مشکل مداوم به شما کمک می‌کند تا کمر بهترین شکل ممکن خود را داشته باشد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: healthline.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.