رسوم عروسی و ۴۵ سنت جالب ازدواج در جهان را بشناسید!

0 1,242

مجله اینترنتی دلخوشی: رسوم عروسی و سنت ازدواج در کشورهای دنیا به چه شکلی است؟ آداب و رسوم ازدواج نشان می دهد که روش های زیادی برای پذیرش درخواست ازدواج وجود دارد.

از پرت کردن دسته گل عروسی گرفته تا پوشیدن لباسی قدیمی، جدید، قرض گرفته شده و آبی. آداب و رسوم عروسی آمریکایی امروز نیز چنان محبوب است که حتی غیر سنتی ترین عروس ها نیز با خوشحالی در آن شرکت می‌کنند. چنین رسومی تنها در انحصار آمریکایی ها نیست، تقریباً همه‌ی کشورها و فرهنگ ها, آداب و رسوم عروسی ویژه خود را دارند.

بعضی از این رسوم ازدواج, بسیار دوست داشتنی هستند، مثلا میهمانان عروسی در سوئد در هر زمان که یکی از زوجین از اتاق خارج می‌شود عروس یا داماد را می‌بوسند. بعضی از آنها گیج کننده هستند: به عنوان مثال، برای زوج های کنگویی لبخند زدن در روز عروسی ممنوع است. بعضی از رسوم نیز عجیب هستند مثلا در مغولستان  عروس و داماد باید یک مرغ را بکشند و قصابی کنند تا اجازه‌ی ازدواج پیدا کنند. اما آنچه این آداب و رسوم به ظاهر متفاوت را از نزدیک و دور بهم گره می‌زند، یک چیز ساده است: عشق.

اگر این سنت ها و رسوم عروسی را دنبال کنید به یک نتیجه می‌رسید، اینکه همراه با نیمه گمشده‌تان به شادی ابدی دست خواهید یافت. بنابراین، حتی اگر برخی از عروسهای هندو ابتدا باید با یک درخت ازدواج کنند یا برخی از دامادهای کره جنوبی مجبور به تحمل شلاق خوردن پاهای خود توسط خانواده و دوستان هستند، امیدواریم که در نهایت همه‌ی این کارها ارزشش را داشته باشد. اگرکه در نهایت عشق و شادی را برای عروس و داماد به ارمغان آورد.

ادامه مطلب را بخوانید تا با ۴۵ مورد از هیجان انگیزترین رسوم ازدواج در جهان آشنا شوید.

رسوم عروسی

 

رسوم عروسی در کشورهای مختلف دنیا:

  1. ارمنستان: نان خوردن

در ارمنستان برای دور کردن بد یمنی از ازدواج، نان لواش را روی شانه های عروس و داماد قرار می‌دهند. طبق رسم، وقتی عروس و داماد وارد میهمانی عروسی خود می‌شوند که معمولا در خانه داماد برگزار می‌شود- برای خوش شانسی بشقاب می‌شکنند، سپس مادر داماد نان لواش و عسل به آنها می‌دهد. آنها نان روی شانه های خود قرار می‌دهند تا بدی را دفع کنند و عسل را می‌خورند تا نمادی از خوشبختی باشد و سپس مهمانی واقعی شروع می‌شود.

  1. کنگو: چرا اینقدر جدی؟

درحالیکه بیشتر افرادی که در شرف ازدواج هستند شور و شوق دارند و خوشحالی می‌کنند اما عروس و دامادهای کنگویی نباید خوشحالی خود را نشان دهند. در طول روز عروسی، از مراسم تا پذیرایی، عروس و داماد مجاز به لبخند زدن نیستند. اگر چنین کنند، این بدان معناست که آنها در امر ازدواج جدی نیستند.

  1. فرانسه: دهانِ کثیف

یکی از رسوم عروسی در فرانسه این است که عروس و دامادهای فرانسوی به طور سنتی بعد از پذیرایی، شکلات و ش*امپاین می‌خورند اما باید آن را از یک کاسه توالت بخورند! هدف این است که قبل از شب عروسی به دو نفر قدرت دهید.

  1. چین: درست وسط هدف!

بیایید امیدوار باشیم که داماد فراموش نکند که نوک پیکان را بردارد. در چین، داماد چندین بار به سمت عروس با کمان و تیر (بدون سر) تیراندازی می‌کند، سپس در هنگام مراسم تیرها را جمع می‌کند و آنها را می‌شکند تا اطمینان حاصل کند که عشق آنها برای همیشه ادامه دارد.

  1. فیجی: گنجینه‌ی دندان‌نما

در فیجی، وقتی مردی از پدر زنی خواستگاری می‌کند، باید برای پدر شوهر آینده اش دندان نهنگ هدیه ببرد!

  1. چین: بفرما بنشین!

در چین، خانواده عروس یک زن را برای مراقبت از او هنگام رفتن از خانه خود به خانه داماد، در حالیکه روی یک صندلی سدان که با دقت تزئین شده نشسته، استخدام می‌کنند. حتی تعدادی از خدمه مشغول حافظت از عروس با چترهای آفتابی هستند و برنج را که نمادی از سلامتی و شکوفایی است می‌پاشند.

  1. آلمان: بشکن بشکنه!

در اولین تجربه خانه داری با هم، عروس و دامادهای آلمانی انبوهی از ظروف چینی را که مهمانانشان برای دفع هرگونه پلیدی بر روی زمین ریخته اند، تمیز می‌کنند. هنگام کار با یکدیگر، زوجین می‌توانند با هر چالشی که سر راهشان قرار دارد روبرو شوند.

  1. اسکاتلند: فرار به سوی ازدواج

قرن ها پیش انگلستان تنها به کسانی که ۲۱ سال یا بیشتر داشتند اجازه‌ی ازدواج می‌داد. اما این مانع از پیدا شدن راه گریزی برای عاشقان جوان نشد، شهری در نزدیکی اسکاتلند بدون هیچ محدودیتی وجود داشت. امروزه آن دهکده، گرتنا گرین، هنوز برای زوج هایی که می‌خواهند با معشوق خود فرار کنند، محبوب است.

  1. یونان: یک اصلاحِ دوستانه

در یونان بهترین دوست داماد که ساقدوش او می‌شود،  اصلاح روز عروسی او را نیز انجام می‌دهد و آرایشگر داماد می‌شود. بعد از انجام اصلاح، مادر زن داماد به او عسل و بادام می‌دهد.

  1. گواتمالا: زنگ را بنواز

والدین دامادهای گواتمالایی به عنوان میزبان پذیرایی عروسی می‌توانند هر کاری را که بخواهند انجام دهند. هنگام ورود تازه عروس ها، این رسم است که مادر داماد یک زنگ سرامیکی سفید را که پر از دانه هایی مانند برنج و آرد است می‌شکند تا برای عروس و داماد، رونق و رفاه را به ارمغان آورد.

  1. ژاپن: برای تحت‌تاثیر قرار دادن لباس بپوش

یک عروس ژاپنی در روز عروسی خود، مراسم سنتی شینتو را برگزار می‌کند و از سر تا پا سفید می‌پوشد، از جمله آرایش، کیمونو و کلاهی به نام “تسونوکاکوشی”. لباس سفید نشان دهنده دوشیزه بودن او است و کلاه به اصطلاح “شاخ های حسادت” را که نسبت به مادرشوهرش دارد را پنهان می‌کند.

  1. لبنان: مهمونی به راهه!

در لبنان، جشن عروسی، معروف به Zaffe ، با موسیقی، رقص و هلهله در خانه عروس و داماد آغاز می‌شود. در آخر همه به خانه‌ی عروس می‌روند و عروس و داماد را با دعای خیر و گلبرگ بدرقه می‌کنند.

  1. نروژ: کیکت را هم بخور و هم بنوش!

در عروسی های نروژی تهیه کیک مخصوص ویژه که “کرانسکاکی” نامیده می‌شود معمول است. کیکی به شکل مخروط که در وسط آن معمولا یک بطری ش*راب قرار می‌دهند.

  1. کنیا: نوع جدیدی از پدر عروس

در بعضی از نقاط کنیا، بعد از مراسم هنگامی که عروس همراه همسر خود عروسی را ترک می‌کند پدرش بر روی لباسش تف می‌کند! هدف از انجام این کار این است که با حمایت بیش از حد از تازه عروس ها، سرنوشت را وسوسه نکنید.

  1. جمهوری چک: اوه! یک نوزاد!

قبل از اینکه عروس و داماد چکی پیوند ازدواج خود را ببندند، نوزادی را برای برکت و تقویت باروری آنها روی تخت زوجین می‌گذارند. پس از ازدواج ، میهمانان بر سر عروس و داماد برنج، نخود یا عدس می‌پاشند.

  1. نروژ: طلسم‌های کوچکی که جیلینگ جیلینگ صدا می‌دهند!

یک سنت نروژی دیگر این است که عروس یک تاج نقره ای و طلایی آراسته را بر سر می‌گذارد که در اطراف آن افسون های کوچک آویزان است. وقتی او حرکت می‌کند، صدای این افسون ها پلیدی ها را دور می‌کند.

  1. روسیه: این یکی رو خوب بجو!

زوج های روسی که تازه ازدواج کرده اند یک نان شیرین عروسی به نام “کاراوی” دارند که با گندم برای رونق ازدواج و با حلقه هایی در هم بافته برای وفاداری تزئین شده است. هرکسی بزرگترین لقمه را بدون اینکه از دست استفاده کند، بخورد رئیس خانواده محسوب می‌شود.

  1. هند: عجب دزدی‌ای!

در روز عروسی، در مراسمی به نام “جوتا چوپای”، خواهران و دختر عموهای عروس با کفش های داماد فرار می‌کنند و برای برگرداندن آنها باج خواهی می‌کنند.

  1. چین: عروس، داماد را به بیگاری وامی‌دارد!

در این رسم بانشاط، ساقدوش عروس چینی صبح روز عروسی، در برابر داماد و گاهی اوقات ساقدوش های داماد یک سری آزمایشات و چالش ها، به نام “بازی های درب عروسی” ، قرار می‌دهد تا ثابت کند که داماد لیاقت عروس را دارد. سپس ، داماد باید به دختران پاکت های پر از پول بدهد. دوست به همین درد میخوره!

  1. نیجریه: فکر میکنی می‌تونی برقصی؟

در کشور نیجریه در آفریقای غربی، رقص شتر در پذیرایی در صحرا توسط یک شتر واقعی انجام می‌شود.

  1. فیلیپین: کبوترهای عاشق

پس از عقد پیمان ازدواج، عروس و دامادهای فیلیپینی یک جفت کبوتر سفید – یک نر ، یک ماده –  را در هوا رها می‌کنند. گفته می‌شود که پرندگان نشان دهنده یک زندگی مشترک هماهنگ برای زوج تازه ازدواج کرده است.

  1. کوبا: رقص پول

این یک رسم کوبایی است که هر کسی که با عروس می‌رقصد ، باید به لباس او پول بچسباند تا به زوجین کمک کند تا هزینه عروسی و ماه عسل خود را پرداخت کنند.

  1. روسیه: این لحظه رو ثبت کن

به نشانه احترام، زوجین در مسکو اغلب عکس های عروسی خود را در مقبره سربازهای گمنام نزدیک کرملین می‌گیرند و پس از آن  بر روی قبور گل می‌گذارند.

  1. ترکیه: روز پرچم

دوستان داماد, روزی که قرار است ازدواج کند پرچم ترکیه را که دارای هلال قرمز و ستاره است ، در خانه او در زمین می‌کارند. بسته به منطقه، چیزهایی مانند میوه، سبزیجات و حتی آینه ها را در بالای پرچم قرار می‌دهند که نشانگر آغاز مراسم عروسی است.

  1. ونزوئلا: عروس و داماد گم می‌شوند!

در ونزوئلا قبل از اتمام مراسم، عروس و داماد یواشکی فرار می‌کنند و معتقدند که این کار برایشان خوشبختی می‌آورد و اگر کسی از مهمانان هنگام فرار، آن ها را ببینند برای او خوشبختی و شانس می‌آورد.

  1. ولز: وقتی که عشق شکوفه می‌دهد

عروس های ولزی در روز عروسیشان نه تنها به فکر خود بلکه به فکر مهمانان عروسیشان هم هستند. دسته گل عروس شامل گل تلفونی، گیاهی است که نماد عشق است و عروس به هر یک از ساقدوش های خود یک برش می‌دهد. این تئوری می‌گوید که اگر ساقدوش عروس قلمه را بکارد و شکوفه دهد، او عروس بعدی خواهد بود.

  1. مغولستان: نباید جا بزنی!

یک زوج مغولستانی به امید تعیین تاریخ عروسی ابتدا باید یک جوجه مرغ را بکشند و  چاقو را با هم در دست بگیرند تا زندگی سالمی داشته باشند.

  1. چین: سلام بر تعویض لباس!

در چین، عروسها معمولاً با لباس های گلدوزی شده و تنخوری راسته از راهرو پایین می‌آیند که کیپائو سنتی یا چونگ سام نامیده می‌شود. برای پذیرایی، آنها معمولاً لباس مجلسی تری می‌پوشند. اما نمایش مد عروس به همین جا ختم نمی‌شود! برای خاتمه دادن به مهمانی، عروس های چینی اغلب لباسشان را به لباس کوکتل تغییر می‌دهند.

  1. روسیه: تمام و کمال پرداخت کن

طبق رسم، یک مرد روسی باید صبح عروسی به خانه پدر و مادر عروس برود و با پرداخت مهریه برای خانمش، دادن هدیه به خانواده عروس، یا با تحقیر کردن خود با رقص و آواز رضایت خانواده عروس را به دست آورد.

  1. ایرلند: روی زمین بمون

در ایرلند، هنگامی که عروس و داماد در حال رقص هستند، عروس باید همیشه حداقل یک پایش را روی زمین نگه دارد. در فرهنگ عامه ایرلند آمده است که اگر این کار را نکند ، جن های شیطانی می‌آیند و او را می‌برند.

  1. هند: جواهرات رو فراموش کن

از رسوم عروسی در هند این که, درست قبل از عروسی، معمولاً عروس هندی نزدیکترین دوستانش را جمع می‌کند و پوستشان را با رنگ Mehnd ، نوعی رنگ ساخته شده از حنا، رنگ آمیزی می‌کنند.

  1. پلینزی فرانسه: فرش زیر پا

در جزایر مارکزاس در پلینزی فرانسه، هنگامی که عروسی به پایان می‌رسد، اقوام عروس کنار هم دراز کشیده و عروس و داماد مانند یک فرش انسانی از روی آنها عبور می‌کنند.

  1. چین: یه دستمال بردار

در توجیای چین از یک ماه قبل عروسی ، عروس هر روز یک ساعت گریه می‌کند. ۱۰ روز بعد مادرش به او ملحق می‌شود و ۱۰ روز بعدتر مادربزرگش. تا پایان ماه، همه‌ی زنان خانواده در کنار عروس گریه می‌کنند. اعتقاد بر این است که این سنت بیانگر شادی است زیرا زنان در لحن های مختلف گریه می‌کنند و این مراسم یادآور یک آهنگ است.

  1. آلمان: تعریف مجدد کار گروهی

پس از ازدواج، به زوج ها در آلمان یک کنده بزرگ و اره می‌دهند. اعتقاد بر این است که با اره کردن کنده به صورت تیمی، آنها توانایی خود را برای همکاری با یکدیگر برای غلبه بر موانع اثبات می‌کنند.

  1. پرو: همه‌ی بانوان مجرد

در عروسی های پرو، کیک عروسی معمولا با روبان هایی که به آن ها افسون وصل است تزئین می‌شوند، که یکی از آنها حلقه ازدواج جعلی است. در هنگام پذیرایی، همه زنان مجرد ، هر کدام روبان می‌گیرند. بانوی مجردی که حلقه ازدواج تقلبی را به دست می‌آورد، طبق سنت، نفر بعدی است که ازدواج می‌کند.

  1. رومانی: گروگان گرفتن عروس

از رسوم عروسی در رومانی، قبل از عروسی، میهمانان با همکاری هم عروس را ربوده، وی را به مکانی نامعلوم می‌برند و از داماد می‌خواهند در ازای برگرداندن عروس مبلغی را بپردازد. و معمولا از او درخواست نوشیدنی می‌کنند یا از او می‌خواهند که در مقابل مهمانان آهنگی عاشقانه بخواند.

  1. اسکاتلند: کاملا پوشیده شده

عروس و دامادهای اسکاتلندی یک روز قبل از مراسمشان توسط دوستانشان اسیر می‌شوند و آن ها را با ملاس و خاکستر گرفته تا آرد و پر می‌پوشانند. هدف از انجام این کار این است که پلیدی ها را از عروس و داماد دور کنند.

  1. سوئد: امیدوارم از اون حسوداش نباشی

در سوئد مردان در غیاب داماد، عروس را، و زنان و دختران در غیاب عروس، داماد را می‌بوسند.

  1. ولز: مقرون به صرفه‌تر از یک الماس

در گذشته وقتی یک مرد ولزی عاشق می‌شد و آماده تعهدپذیری بود، قاشق هایی از چوب می‌تراشید، به نام “قاشق عشق” و آنها را به معشوق خود می‌داد. تزئینات شامل کلیدها، نشانگر کلید قلب او و مهره ها نمادی از تعداد فرزندانی که او امیدوار بود داشته باشد،بود.

  1. هند: شاخه شاخه کردن

اگر شما یک زن هندو متولد دوره طالع بینی وقتی مریخ و زحل هر دو در زیر خانه هفتم هستند، باشید شما نفرین می‌شوید. طبق عرف، اگر ازدواج کردید، برای بیوه شدن زودهنگام آماده باشید. خوشبختانه، یک راه حل وجود دارد: ابتدا با یک درخت ازدواج کنید، سپس آن را قطع کنید تا طلسم شیطانی را بشکنید.

  1. کره جنوبی: اول پا!

به عنوان بخشی از مراسم “فالاکا” در کره جنوبی، دوستان و خانواده داماد او را نگه می‌دارند در حالی که با یک چوب یا ماهی خشک به کف پاهای او ضربه می‌زنند. در این حین، او از سوال های بی اهمیت می‌پرسند، گفته می‌شود که این رسم به تقویت حافظه و پاهای او کمک می‌کند.

  1. کانادا: اون رو به من بده

در مراسم فرانسوی-کانادایی، خواهر و برادر بزرگتر و مجرد عروس و داماد در حالیکه همه جوراب های خنده دار و رنگارنگ دارند به رقص و پایکوبی می‌پردازند. هنگام رقص، میهمانان به سمت آنها پول پرتاب می‌کنند که سپس جمع می‌شود و به تازه عروس ها داده می‌شود.

  1. ایتالیا: از ته دلت بخون

شب قبل از عروسی، یک داماد ایتالیایی مهمانی غافلگیرانه ای را بیرون پنجره خانه عروس برگزار می‌کند. داماد همراه با موزیسین ها عروس را احاطه می‌کنند و مهمانی آغاز می‌شود.

  1. اسپانیا: قیچیش کن

در بعضی از عروسی های اسپانیا، دوستان داماد با قیچی، کراوات او را تکه تکه می‌کنند، سپس هر قطعه را به مهمانان می‌فروشند تا پول بیشتری برای تازه عروس ها جمع کنند. همین رویه گاهی در مورد لباس عروس نیز اعمال می‌شود.

  1. مکزیک: ‌قلبم را رام خودت کن

در طول مراسم،زمانیکه عروس و داماد مکزیکی در حال رد و بدل کردن عهدهای خود هستند، کشیش یک “لازو” یا لاسو را که از مهره های تسبیح و گلها ساخته شده است ، دور شانه های آنها به شکل ۸ می‌اندازد. “ال لازو” نه تنها نشان دهنده پیوند زوجین است، بلکه شکل آن نیز به نماد بی نهایت شباهت دارد، و نشانگر این است که آنها امیدوارند این ازدواج بادوام باشد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: brides.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.