کراکر هفت دانه – طرز تهیه نان کراکر ترد و خوشمزه بدون گلوتن

2 1,279

مجله اینترنتی دلخوشی: کراکر هفت دانه یکی از انواع خوشمزه کراکر (cracker) است که بدون آرد تهیه می شود. این کراکر بدون گلوتن فقط شامل انواع مغزها و دانه ها است. به طور کلی کراکر نوعی نان مسطح و نازک و خشک و ترد است که شکل ظاهری آن شبیه به بیسکوییت است و معمولا با آرد تهیه می شود. و داخل یا روی این نان کراکر ترد و نازک و خوشمزه انواع سبزیجات خشک، دانه ها ، نمک یا پنیر استفاده یا پاشیده می شود.

نوع مصرف کراکر ها به این شکل است که یا به تنهایی خورده می شوند و یا اینکه همراه با انواع مواد دیگر مانند پنیر یا تکه های گوشت، انواع دیپ ها مثل حموص یا حتی ماست، و یا با انواع مرباها یا کره و یا کره بادام زمینی مصرف می شود.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی نوعی کراکر هفت دانه بدون گلوتن و بدون استفاده از آرد و فقط با ترکیب انواع دانه های مغذی به شما عزیزان آموزش می دهد. در این کراکر میکس دانه ها, از انواع دانه های روغنی مغذی و مفید استفاده کرده ایم.

همچنین اصلی ترین دانه استفاده شده برای پخت این کراکر ترد و خوشمزه، دانه چیا یا همان (chia seed) می باشد. دانه چیا حاوی مقدار زیادی پروتئین است. بنابراین این نوع نان کراکر مغزها, برای انواع گیاهخواران نیز گزینه بسیار خوبی به عنوان یک میان وعده است.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

کراکر 

دستور کراکر

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

طرز تهیه کراکر

نان کراکر

کراکر هفت دانه

مواد لازم برای تهیه کراکر میکس دانه ها:

  • مغز تخمه آفتابگردان ۳ قاشق غذاخوری
  • مغز تخمه کدو ۳ قاشق غذاخوری
  • مغز تخمه هندوانه ۳ قاشق غذاخوری
  • دانه چیا ۳ قاشق غذاخوری
  • کنجد سفید ۳ قاشق غذاخوری
  • کنجد سیاه ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک به میزان لازم
  • سبزیجات خشک دلخواه برای تزیین
  • تخم کتان دلخواه برای تزیین
  • آب ۱۲۰ میلی لیتر معادل ۱۲ قاشق غذاخوری
  • قالب مستطیل به ابعاد ۲۰ در ۳۰

دستور نان کراکر

نکات مهم برای درست کردن کراکر غلات:

۱- برای تهیه این نوع کراکر بدون گلوتن, چون از آرد در تهیه آن استفاده نشده است بنابراین به جای آم از دانه چیا یا چیا سید استفاده کرده ایم. دانه چیا در واقع بعد از خیس خوردن حالت ژلاتینی پیدا کرده و نقش چسب را در این نان کراکر خوشمزه بازی می کند. بنابراین دانه چیا قابل حذف در این دستور کراکر نیست. چون باعث انسجام و چسبیدن دانه ها به یکدیگر می شود.

۲- در تهیه این کراکر ترد و خوشمزه بدون گلوتن ، از ترکیب انواع مغز ها و دانه های پرخاصیت استفاده شده است. در صورت دلخواه می توانید دانه ها را جایگزین کنید. مثلا در صورتی که طعم تخم کتان را دوست دارید می توانید به جای کنجد سیاه از تخم کتان داخل کراکر دانه ها استفاده کنید. ولی به دلیل طعم تخم کتان ممکن است اکثریت افراد طعم تخم کتان را داخل این نان ترد و خوشمزه نپسندند. پس در صورتی که دوست داشتید از مقداری نیز تخم کتان در تهیه کراکر استفاده کنید، فقط مقدار کمی روی نان کرار به عنوان تزیین بپاشید.

۳- نان کراکر, نوعی نان نازک است بنابراین حتما از قالب با سایز مناسب استفاده کنید تا ضخامت نان کراکر دانه ها, نازک و قابل قبول باشد. اگر با مقدار مواد اولیه ذکر شده، از قالب کوچکتر استفاده کنید، ممکن است به دلیل ضخامت زیاد, داخل مغز نان کراکر مرطوب بماند و نان حالت ترد و خشک پیدا نکند.

۴- اگر دوست دارید نان کراکر شما کمی طعم دار نیز باشد می توانید از انواع ادویه جات مثل پودر سیر, پودر پیاز, فلفل قرمز, فلفل سیاه نیز استفاده کنید.

۵- استفاده از سبزیجات خشک نیز مانند شوید خشک یا ریحان خشک و یا هر سبزی با عطر دلخواه, اختیاری است. می توانید مقدار کمی از انواع سبزیجات خشک را در نهایت برای تزیین روی نان کراکر بدون گلوتن بریزید.

نان کراکر میکس دانه ها

دستور نان کراکر هفت دانه

طرز تهیه کراکر هفت دانه:

برای تهیه کراکر هفت دانه, مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- یک کاسه بزرگ بردارید و تمام دانه ها شامل, مغز تخمه آفتابگردان, مغز تخمه کدو, مغز تخمه هندوانه, دانه چیا, کنجد سفید, کنجد سیاه و نمک را داخل آن بریزید.

کراکر بدون گلوتن

۲- آب را به دانه ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

۳- کاسه حاوی دانه های خیس را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کنند و کاملا خیس بخورند. این استراحت برای این است که دانه چیا در اثر خیس خوردن حالت ژلاتینی پیدا کرده و کمک می کند تا تمام دانه ها به هم بچسبند.

نان کراکر کنجدی

۴- کف قالب مقدار کمی کنجد بپاشید (اختیاری)، سپس مواد کراکر را داخل قالب بریزید.

۵- حال به کمک لیسک یا پشت قاشق, مواد کراکر را به صورت کاملا یکنواخت و یکدست در کل قالب پخش و پهن کنید تا مواد کراکر بدون گلوتن به صورت کاملا فشرده در بیاید.

کراکر بدون آرد

۶- در نهایت برای تزیین کراکر, روی سطح کراکر به دلخواه مقداری کمی شوید خشک یا هر سبزیجات خشکی که در دسترس داشتید بپاشید. و همچنین مقدار کمی کنجد یا مغز تخمه بپاشید. سپس با پشت لیسک کمی آنها را فشار دهید تا به مواد کراکر بچسبند.

۷- حال برای اینکه بعد از پخت کراکر, بتوانید آنها را راحت تر برش بزنید، در همین مرحله که هنوز قالب را داخل فر قرار نداده اید, به کمک چاقو برش هایی با اشکال و سایز دلخواه روی کراکر بزنید. آرام کار کنید تا بافت و شکل خمیر کراکر خراب نشود.

۸- فر را از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید.

۹- حال قالب را داخل فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

۱۰- پس از ۲۰ دقیقه قالب را از فر خارج کنید. به کمک چاقو روی خط برش هایی که زده بودید بکشید تا کراکر ها از هم جدا شوند. سپس آنها را برگردانید و مجددا قالب را به مدت ۱۵ دقیقه دیگر داخل فر قرار دهید تا کراکر ها کامل پخته و ترد شوند.

نان کراکر هفت دانه

۱۶- سپس کراکر ها را از فر خارج کنید و صبر کنید تا کاملا خنک شوند. وقتی کاملا سرد شدند می توانید آنها را داخل ظرف در بسته قرار دهید.

طرز تهیه نان کراکر میکس دانه ها

۱۷- این کراکرهای بدون گلوتن ترد و خوشمزه را می توانید به مدت چندین هفته داخل یک ظرف گرم نگه دار یا داخل زیپ لاک نگهداری کنید. و هر زمان که خواستید به همراه انواع دیپ ها یا به صورت خالی به عنوان یک میان وعده یا کنار غذا میل کنید.

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی (سرآشپز دلخوشی)

: امتیاز کاربران
2 نظرات
  1. مفید.نگفتین.مقدار.اب.چهقدر.باشه می گوید

    گفته.نشده.برایخیس.کردن.مغز.هو.چه.مقدار.اب.بریزیم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      مقادیر در قسمت مواد اولیه در تهیه کراکر هفت دانه به طور دقیق گفته شده
      مقدار آب ۱۲۰ میلی لیتر یا معادل ۱۲ قاشق غذاخوری خوری هست

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.