حموص عربی hummus – طرز تهیه سس حمص لبنانی

0 3,823

مجله اینترنتی دلخوشی: حموص یا حمص یا hummus یک نوع سس عربی خوشمزه با بافتی خامه ای و کرمی است که به عنوان یک پیش غذای عربی بسیار معروف و شناخته شده است. ماده اصلی تشکیل دهنده حموص, نخود پخته شده و ارده کنجد است. دستورهای متنوعی برای درست کردن حموص وجود دارد ولی نخود, ارده کنجد, آب لیموترش و نمک در همه دستورها مشترک است و مواد پایه و کامل تشکیل دهنده حمص هستند.

در واقع پیش غذای عربی حموص, نوعی دیپ خوشمزه است که با پوره نخود و ارده کنجد و آب لیموترش و سیر درست می شود. در حال حاضر در اکثر فروشگاه ها در سرتاسر دنیا , حموص به صورت آماده یافت می شود. حموص به عنوان یک غذای خاورمیانه ای در سراسر دنیا محبوب و پرطرفدار است.

نحوه مصرف حموص به این صورت است که به صورت یک سس و یک دیپ در کنار انواع سبزیجات, گوشت, چیپس نان, انواع کراکرها, و انواع سوخاری ها قابل استفاده است.

برخی حموص را به همراه سبزیجاتی مانند هویج و خیار و کرفس به عنوان یک وعده کامل غذایی نیز مصرف می کنند. ولی در واقع حموص نوعی سس یا پیش غذای لبنانی محسوب می شود.

 در این مطلب سرآشپز دلخوشی، طرز تهیه حموص عربی بسیار خوشمزه را به صورت تصویری و با تمام نکات و مرحله به مرحله به شما آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

 

حموص

طرز تهیه حموص

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

حمص

مواد لازم برای تهیه حموص:

  • نخود پخته ۱ لیوان
  • ارده کنجد ۱۲۰ میلی لیتر معادل ۸ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش ۲ الی ۴ قاشق غذاخوری
  • آب یا آب نخود به میزان لازم
  • سیر ۲ حبه کوچک
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل دلخواه به میزان لازم

دستور حموص لبنانی

نکات مهم تهیه حموص لبنانی:

۱- در تهیه حموص می توانید طبق سلیقه خود مقدار ارده کنجد را کمتر یا بیشتر کنید.

۲- مقدار سیر بسته به ذائقه شما می تواند کمتر, بیشتر و یا کاملا حذف شود.

۳- مقدار آب لیموترش را می توانید طبق ذائقه خود تغییر دهید. اگر از آب لیموترش بیشتری استفاده کنید, مقدار آب کمتری برای نرم کردن بافت حمص نیاز خواهید داشت. ولی اگر از مقدار آب لیموترش بیشتری استفاده کنید, قاعدتا مقدار آب کمتری نیز برای شل کردن بافت حمص استفاده خواهد شد.

۴- استفاده از فلفل اختیاری است.

۵- مقدار آب یا آب نخود را کم کم به الحموص اضافه کنید تا بافت حمص به یکباره شل و رقیق نشود. در واقع آب یا آب نخود در دستور حمص, برای نرم و لطیف کردن بافت حموص است.

۶- معمولا در تهیه حموص لبنانی از آب یا روغن زیتون برای رقیق کردن بافت حمص استفاده می شود. اگر می خواهید مقدار روغن زیتون کمتری مصرف کنید می توانید در کنار روغن زیتون از مقداری آب یا آب نخود نیز استفاده کنید. حتی می توانید روغن زیتون را به طور کامل حذف کنید و برای رقیق کردن بافت حمص, فقط از آب یا آب نخود استفاده کنید.

۶- برای لطیف شدن بافت حمص, سعی کنید پوست نخود ها را جدا کنید. وقتی نخود پخت و هنوز داغ است این کار را انجام دهید تا راحت پوسته نخود جدا شود. اگر نخود ها سرد شوند این پوسته نازک به راحتی جدا نمی شود. البته این کار اختیاری است ولی کیفیت کار نهایی را بهتر می کند.

۷- در صورت دلخواه می توانید از کنسرو نخود پخته نیز برای درست کردن حمص عربی استفاده کنید.

۸- برای لطیف شدن بافت حموص، حتما باید نخود کاملا بپزد و نرم باشد.

طرز تهیه حمص عربی:

وقتی یاد گرفتید که چطور یک سس حموص خوشمزه درست کنید, باید بدانید که این سس بی نظیر و سرشار از پروتئین و مواد مغذی را چطور می توانید بخورید. شاید عجیب باشد ولی این سس حمص را می توانید حتی بهه ۲۰ روش مختلف بخورید! اگر می خواهید این روش های جالب را یاد بگیرید, حتما مطلب مربوط به نحوه مصرف حمص را بخوانید.

برای درست کردن حموص عربی مراحل زیر را انجام دهید:

۱- نخود ها را از شب قبل داخل آب خیس کنید و سعی کنید آب آن را چند بار عوض کنید.

۲- نخودها را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کاملا بپزند و نرم شوند.

۳- وقتی نخودها پختند و هنوز داغ هستند, پوسته نازک روی آنها را جدا کنید. این کار کمک می کند تا بافت حموص بسیار لطیف و یکدست شود.

۴- حال نخودهای پخته, ارده کنجد, نمک, آب لیموترش تازه و سیر را داخل غذاساز یا بلندر بریزید (از گوشت کوب برقی هم می توانید استفاده کنید), و مواد حموص را تا جایی بزنید که نرم شوند. چون مواد حالت خمیری دارد, اگر تیغه ها بد حرکت کردند, گاهی دستگاه را خاموش کنید و با قاشق مواد را کمی جابجا کنید و مجددا چند پالس بزنید.

حموص لبنانی

۵- سپس کم کم و قاشق قاشق آب یا آب نخود را به مواد حموص اضافه کنید و چند پالس بزنید. مقدار آب باید تا جایی اضافه شود که بافت حموص نرم و لطیف شود و از حالت سفتی خارج شود. چون از ترکیب ارده و نخود مخلوطی حاصل می شود که حالت خمیری سفت دارد.

سس حموص

۶- وقتی مواد را خوب زدید و کاملا یکدست و نرم شدند, حموص خوشمزه عربی آماده است. بافت حموص در نهایت بافت حالت خامه ای و کرمی داشته باشد و کاملا لطیف و نرم باشد.

حمص عربی

روش سرو و تزیین سس هوموس:

۱- وقتی سس حموص آماده شد, آن را داخل ظرف سرو بکشید.

۲- سپس با پشت قاشق به حالت دورانی شیارهایی روی هوموس ایجاد کنید.

۳- سپس به مقدار دلخواه داخل این شیارها, روغن زیتون بریزید.

۴- برای تزیین حموص مقداری نخود پخته روی حمص قرار دهید. در حالت سنتی تزیین حمص از چنگال, روغن زیتون و مقداری فلفل قرمز استفاده می شود.

تزیین حموص عربی

۵- به این شکل که چنگال را داخل روغن زیتون بزنید, سپس آن را داخل پودر فلفل قرمز بزنید و در نهایت به آرامی روی حموص قرار دهید و سپس چنگال را بلند کنید تا طرح چنگال روی هوموس بیافتد.

۶- همچنین می توانید برای تزیین بیشتر حمص ,مقداری پودر درشت فلفل قرمز روی سس عربی حموص بپاشید.

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی (سرآشپز دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.