روش صحیح استفاده از دهان شویه!

0 20,800

مجله اینترنتی دلخوشی: استفاده از دهان شویه یک عادت و تمرین خوبی برای حفظ بهداشت دهان و دندان، و خلاص شدن از شر بوی بد دهان است. مصرف دهانشویه برای نقاطی از دهان که مسواک به آنجا نمی رسد، مثل بین دندان ها، پشت گلو و داخل گونه ها، بسیار مفید است. در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد تا چطور از دهان شویه استفاده کنید، چطور آن را غرغره کنید، و با انواع دهان شویه ها آشنا خواهید شد.

دهان شویه، دهانشویه بدون الکل


حتما بخوانید:

سفید کردن دندان ها در منزل

بیماری های ناشی از نخ دندان نزدن

زمان صحیح نخ دندان کشیدن


چگونه از دهان شویه استفاده کنیم؟

۱- طبق بروشور دهان شویه خود، مقدار صحیح از دهان شویه را در دهان خود پر کنید.

۲- به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه، دهان شویه را تمام نقاط دهان خود بچرخانید و با صدای فش فش کل دهان را تمیز کنید.

۳- پس از چرخاندن دهان شویه در تمام دهان، می توانید دهان شویه را از دهان خود خارج کنید و برای غرغره کردن دهانشویه، مقدار تازه از دهان شویه را مجددا در دهان خود پر کنید. البته می توانید از همان دهان شویه قبلی که در حال حاضر داخل دهانتان است نیز استفاده کنید.

۴- حال به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه دهان شویه را در دهان خود غرغره کنید. شاید این زمان زیاد به نظر برسد اما انجام این مرحله مهم است زیرا تعداد زیادی باکتری که باعث بدبو شدن دهان می شوند دقیقا در پشت دهان در قسمت گلو مستقر هستند.

۵- حال دهان شویه را به بیرون تف کنید.

آیا بعد از استفاده از دهان شویه، باید دهان را با آب بشوییم؟

پس از شستشوی دهان با دهان شویه ممکن است بخواهید دهان خود را با آب آبکشی کنید، یا اینکه بخواهید تا باقی مانده دهان شویه در دهانتان همچنان باقی بماند و کمی بیشتر دهانتان را شستشو دهد و آن را با آب نشویید. اگر می خواهید آن را با آب نشویید و می خواهید باقی مانده دهانشویه در دهانتان باقی بماند، سعی کنید به مدت ۱۰ دقیقه چیزی ننوشید یا نخورید. اگر از دهان شویه قوی استفاده می کنید که حاوی غلظت بالایی از الکل و یا پراکسید هیدروژن است، شاید آبکشی نکردن دهان پس از استفاده از دهان شویه ایده خوبی نباشد. چرا که باقی ماندن دهان شویه های قوی در دهان، ممکن است سبب تحریک، خشکی، و یا مشکلات دیگر در دهانتان شود. بنابراین روش های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام روش برای شما بهتر جواب می دهد.

دهان شویه، دهانشویه بدون الکل

دهان شویه را قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنیم؟

همواره این موضوع مورد بحث بوده است که زمان صحیح استفاده از دهان شویه چه موقع است؟ بعد یا قبل از مسواک زدن؟ دلایل منطقی برای هر دو روش وجود دارد، اما مطالعات آماری محدودی برای اثبات اینکه کدام روش موثرتر است، وجود دارد.

دهان شویه، دهانشویه بدون الکل

یکی از دلایل منطقی که مردم و دندانپزشک ها توصیه می کنند که دهان شویه را قبل از مسواک زدن به کار ببریم این است که، استفاده دهان شویه قبل از مسواک زدن، به شل شدن پلاک دهان و ذرات باقی مانده غذا بین دندان ها کمک می کند، بنابراین جدا شدن غذای باقی مانده در بین دندان ها با مسواک زدن پس از دهان شویه بسیار راحت تر خواهد بود.

از طرف دیگر، دهان شویه مدت زمان کوتاهی در دهان باقی می ماند که این زمان کوتاه برای شل کردن مواد غذایی باقی مانده بین دندان ها کافی نیست، و استفاده از آن پس از مسواک زدن موثرتر است، زیرا پس از پاک شدن پلاک دهان و از بین رفتن ذرات غذا در دندان ها، می تواند به خوبی دهان را شستشو داده و آن را ضدعفونی کند. اگر دهان شویه را بعد از مسواک زدن استفاده کنید، در صورت دلخواه می توانید دهانتان را دیگر با آب شستشو ندهید و اجازه دهید برای تاثیر بیشتر، باقی مانده دهان شویه همچنان در دهانتان باقی بماند. این کار اجازه می دهد تا دهان شویه مدت زمان بیشتری به کار خود ادامه دهد.

روش صحیح غرغره کردن دهان شویه

۱- مقدار کافی از دهان شویه را در دهان خود بریزید.

۲- یک نفس عمیق بکشید.

۳- تا جایی که می توانید سر خود را به سمت عقب خم کنید.

تا جایی که می توانید دهانتان را باز کنید (غرغره کردن با دهان باز موثرتر است).

۴- حال بگویید “آ آ آ آ آ ” مثل وقتی که دکتر می خواهد گلویتان را چک کند.

۵- البته توجه داشته باشید نیاز نیست تا هوای زیادی در دهانتان باشد یا اینکه نیاز نیست که با صدای عمیق و بلند بگویید “آ آ آ آ “. برعکس، استفاده از مقدار کمتری هوا، و گفتن “آ آ آ آ” به آرامی، شاید موثرتر نیز باشد. تا جایی که می توانید این کار را به آرامی انجام دهید تا باعث سرفه یا تهوع در شما نشود.

۶- وقتی یک بار این کار را انجام دادید و نفس تان تمام شد، حالا مجددا سر خود را صاف کنید تا هم گردنتان استراحت کند و هم اینکه دوباره نفس عمیق دیگری بکشید.

۷- حال سر خود را به عقب خم کنید و مجددا این عملیات را انجام دهید.

۸- معمولا برای اینکه مدت زمان ۳۰ الی ۶۰ ثانیه برای غرغره کردن تمام شود، باید حدودا ۳ الی ۴ بار این فرایند غرغره کردن را انجام دهید.

دهان شویه، دهانشویه بدون الکل

بهترین نوع دهان شویه کدام است؟

از دهان شویه های حاوی الکل اجتناب کنید. اگرچه الکل در دهان شویه به عنوان یک ضدعفونی کننده خوب عمل می کند، اما متاسفانه الکل خیلی سخت و خشن است و دهان را خشک می کند. دهان شویه هایی که حاوی الکل هستند، معمولا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد الکل دارند. به همین دلیل وقتی آن را در دهان خود می چرخانید یا غرغره می کنید دهانتان را خیلی می سوزاند. اگر بخواهید به طور منظم از دهان شویه های حاوی الکل استفاده کنید، الکل به سلول های دهانتان آسیب می زند و به مرور زمان باعث ایجاد زخم دهان و دندان می شود.

خشکی دهان باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. الکل به عنوان یک خشک کننده عمل می کند، و سبب می شود تا بزاق کمتری در دهان تولید شود. بزاق برای مبارزه با بوی بد دهان بسیار موثر است، چون بزاق با اکسیژن آمیخته است و باکتری های زنده و فعال را در دهان می کشد و از بین می برد.

به هنگام انتخاب دهان شویه، انواع دهان شویه بدون الکل را انتخاب کنید. اکثر دهان شویه ها حاوی الکل هستند، و مقدار کمی از دهان شویه ها فاقد الکل می باشند. بنابراین موقع خرید دهان شویه حتما در پشت قوطی، ترکیبات دهان شویه را بررسی کنید.

ترکیبات موثر دهان شویه

چندین جایگزین خوب به جای الکل در دهان شویه ها وجود دارد. طبق مطالعات محققین دندان، مواد شیمیایی اکسید کننده، در کشتن باکتری های فعال در دهان موثر هستند و ترکیبات گوگردی که باکتری ها تولید می کنند را خنثی می کنند. برخی از این اکسید کننده های شیمیایی که در دهان شویه ها وجود دارند عبارتنداز: آب اکسیژنه، کلرید روی، و دی اکسید کلر.

از آب گرم استفاده کنید

موقع رقیق کردن دهان شویه های تجاری، و یا هنگامی که خودتان دهان شویه خانگی درست می کنید، از آب گرم استفاده کنید. آب گرم نسبت به آب سرد، نقش موثرتری در تمیز کردن دارد. به همین دلیل هم هست که موقع شستن ظرف ها از آب داغ استفاده می کنید.

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.