عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

0 14,606

مجله اینترنتی دلخوشی: در این مطلب طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی را به شما آموزش خواهیم داد. عدس پلو از غذاهای اصیل ایرانی است و جزو یکی از غذاهای اصلی در ماه مبارک رمضان و سفره های نذری محسوب می شود. عدس پلو سرشار از پروتئین است و غذایی بسیار سالم و خوش عطر و خوش طعم است. می توانید به عنوان یک وعده غذایی سالم، آن را درست کرده و در کنار خانواده از طعم این غذای ایرانی لذت ببرید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

تزیین عدس پلو، عدس پلو نذری

با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید

تزیین عدس پلو، عدس پلو نذری

نفرات سرو: ۴ نفر

زمان پخت: ۶۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

  • برنج ۲ پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • کشمش ۱ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • پیاز سرخ شده ۵ قاشق غذاخوری
  • پیاز برای آماده کردن گوشت قلقلی ۱ عدد متوسط
  • روغن
  • نمک ، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
  • دارچین به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده با یخ به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی

– برای درست کردن عدس پلو مجلسی، ابتدا برنج را با آب و نمک به مدت ۴ ساعت خیس کنید. همچنین عدس را نیز برای چند ساعت در آب خیس کنید.

– عدس را در قابلمه کوچکی ریخته و آن را با مقداری آب، تا حد کمی بیشتر از نیم پز شدن، بپزید. مراقب باشید عدس نباید خام و نباید کاملا پخته باشد زیرا هنگام دم کشیدن با برنج پخت آن تکمیل می شود. سپس عدس را آبکش کنید تا آبش کشیده شود. وقتی آب عدس کشیده شد، به آن مقداری نمک بزنید و به آرامی هم بزنید تا تمام عدس ها با نمک مزه دار شوند.

– سپس برنج را آبکش کنید. حال ته یک قابلمه تفلون می توانید به دلخواه خودتان ته دیگ سیب زمینی یا ته دیگ نان لواش بیاندازید. پس از انداختن ته دیگ، حال یک لایه از برنج آبکش شده و یک لایه از عدس بریزید و این کار را تا جایی انجام دهید تا عدس و برنج تمام شوند.در نهایت دورتادور برنج را از اطراف قابلمه به سمت مرکز قابلمه جمع کنید تا حالت گنبدی شکل بگیرد. به کمک ته کفگیر چند سوراخ روی برنج برنید و مقداری نمک و مقدار خیلی کم آب به آن اضافه کنید و برنج را دم بگذارید. در این فاصله تا برنج دم بکشد مابقی مخلفات عدس پلو را آماده کنید.

– در یک ماهیتابه مقداری روغن ریخته و کشمش های پاک کرده و شسته را مقداری تفت دهید.

– برای آماده کردن گوشت قلقلی، گوشت چرخ کرده،پیاز رنده شده و آب گرفته شده، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس به اندازه گلوله های کوچک از مخلوط گوشت بردارید و در کف دست خود، آن را گرد کنید. تمام گوشت قلقلی ها را به همین صورت آماده کنید. در نهایت در ماهیتابه مقداری روغن ریخته و کمی زردچوبه به روغن اضافه کنید و گوشت قلقلی ها را با دمای کم، تفت دهید.

– در نهایت وقتی عدس پلو دم کشید، آن را در دیس بکشید و با برنج زعفرانی، کشمش، گوشت قلقلی، عدس، و پیاز سرخ کرده، به شکل دلخواه تزئین کنید.

تزیین عدس پلو، عدس پلو نذری

نکات مهم و کلیدی برای تهیه عدس پلو مجلسی

۱- برای اینکه زعفران عدس پلو خوشرنگ باشد، به جای آب داغ، آن را با یک تکه کوچک یخ آب کنید.

۲- عدس را تا حدی بپزید که کاملا پخته نباشد و البته خیلی هم خام نباشد. زیرا مراحل پخت عدس در هنگام دم کشیدن با برنج کامل می شود.

۳- در گوشت قلقلی حتما از دارچین استفاده کنید. یکی از ادویه های اصلی برای تهیه عدس پلو دارچین و البته زعفران است.

۴- اگر عدس را از قبل خیس کرده اید، مراقب باشید چون عدس خیلی سریع می پزد. حواستان باشد عدس له نشود.

تزیین عدس پلو، عدس پلو نذری

 

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.