رژیم غذایی دیابتی – رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت

0 1,247

مجله اینترنتی دلخوشی: رژیم غذایی دیابت باید چگونه باشد؟ تاثیر کربوهیدرات بر قند خون چیست؟ تشخیص خوردن چه مقدار کربوهیدرات هنگام ابتلا به دیابت میتواند گیج کننده به نظر برسد. رهنمودهای رژیم غذایی از سراسر جهان به طور سنتی توصیه میکنند در صورت ابتلا به دیابت، حدود ۴۵ تا ۶۰% کالری روزانه خود را از کربوهیدرات دریافت کنید. با این حال، تعداد زیادی از متخصصان بر این باورند که مبتلایان به دیابت باید کربوهیدرات کمتری مصرف کنند.

این مقاله به شما می گوید در صورت ابتلا به دیابت، چه مقدار کربوهیدرات باید بخورید.

رژیم کم کربوهیدرات دیابت

دیابت و پیشگیری دیابت چیست؟

گلوکز یا قند خون منبع اصلی سوخت سلول‌های بدن است. اگر به دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، توانایی پردازش و استفاده از قند خون در بدن مختل میشود.

دیابت نوع ۱

در دیابت نوع ۱، لوزالمعده شما قادر به تولید انسولین، هورمونی که اجازه میدهد قند از جریان خون شما وارد سلول‌های شما شود، نیست. در عوض، انسولین باید تزریق شود.

این بیماری ناشی از یک فرآیند خود ایمنی است که در آن بدن شما به سلول‌های تولید کننده انسولین خود که سلولهای بتا نامیده می شوند، حمله میکند. در حالی که این بیماری معمولاً در کودکی تشخیص داده میشود، ممکن است در هر سنی شروع شود – حتی در اواخر بزرگسالی.

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ شایع تر است و حدود ۹۰% از تشخیص‌ها را شامل می‌شود. این نوع دیابت نیز مانند نوع۱، میتواند هم در بزرگسالی و هم در کودکی پدید آید. با این حال، به طور معمول برای کودکان شایع نیست و بیشتر در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند رخ میدهد.

در این شکل از بیماری، لوزالمعده شما یا انسولین کافی تولید نمی‌کند و یا سلول‌های شما در برابر اثرات انسولین مقاوم میشوند. بنابراین، قند بیش از حد، در جریان خون شما باقی می‌ماند.

با گذشت زمان، سلول‌های بتای شما می‌توانند در نتیجه‌ی پمپاژ بیشتر و بیشتر انسولین در تلاش برای کاهش قند خون، تخریب شوند. آنها همچنین می‌توانند از مقادیر زیاد قند موجود در خون شما آسیب ببینند.

دیابت را میتوان با افزایش قند خون ناشتای بالا یا سطح بالایی از نشانگر هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) نشان داد، که نشان دهنده قند خون طی ۲-۳ ماه است.

پیش دیابت

قبل از بروز دیابت نوع ۲، سطح قند خون بالا می‌رود اما به اندازه‌ای بالا نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود. این مرحله به عنوان پیش دیابت شناخته می‌شود.

مرحله پیش دیابت با سطح قند خون ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر (۵٫۶-۶٫۹ میلی مول در لیتر) یا سطح۵٫۷-۶٫۴% HbA1c تشخیص داده می‌شود.

در حالی که همه مبتلایان به پیش دیابت مبتلا به دیابت نوع ۲ نمیشوند، تخمین زده می‌شود که تقریبا ۷۰% در نهایت به این بیماری دچار شوند.

نکته مهمتر اینکه، حتی اگر پیش دیابت هرگز به دیابت مبتلا نشود، ممکن است مبتلایان به این بیماری همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی و سایر عوارض قند خون بالا قرار گیرند.

غذا چگونه بر قند خون تأثیر می‌گذارد؟

عوامل زیادی از جمله ورزش، استرس و بیماری بر قند خون شما تأثیر می‌گذارد. گفته میشود، یکی از مهمترین عوامل دیابت چیزهایی هستند که شما می‌خورید.

از بین سه ماده مغذی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها بیشترین تأثیر را بر قند خون دارند. دلیل این است که بدن شما کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه میکند، که وارد جریان خون شما میشود.

این اتفاق در مورد همه کربوهیدرات‌ها، از جمله منابع فرآوری شده مانند چیپس و بیسکوییت و همچنین انواع سالم مانند میوه و سبزیجات رخ می‌دهد.

با این حال ، غذاهای کامل حاوی فیبر هستند. برخلاف نشاسته و قند، فیبر موجود در بدن باعث افزایش قند خون نمیشود و حتی ممکن است این افزایش را کند بکند.

هنگامی که مبتلایان به دیابت غذاهای سرشار از کربوهیدرات قابل هضم مصرف می‌کنند، سطح قند خون آنها افزایش می‌یابد. مصرف زیاد کربوهیدرات هم به طور معمول نیاز به دوز بالای انسولین یا داروهای دیابت برای کنترل قند خون دارد.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ با توجه به اینکه قادر به تولید انسولین نیستند، نیاز به چندین بار تزریق انسولین در روز، صرف نظر از آنچه میخورند، دارند. با این حال، خوردن کربوهیدرات کمتر می‌تواند به میزان قابل توجهی نیاز به انسولین را کاهش دهد.

محدودیت کربوهیدرات برای دیابتی‌ها و رژیم غذایی دیابت

بسیاری از مطالعات از محدود کردن کربوهیدرات در مبتلایان به دیابت حمایت می‌کنند.

رژیمهای کتوژنیک با کربوهیدرات بسیار کم

رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات به طور معمول کتوز خفیف تا متوسط را القا میکنند، وضعیتی که بدن شما از کتون و چربی به جای قند به عنوان منابع اصلی انرژی استفاده میکند.

کتوز معمولاً در اثر مصرف روزانه کمتر از ۵۰ یا ۳۰ گرم کربوهیدرات کل یا قابل هضم (کل کربوهیدرات‌ها بجز فیبر) اتفاق می‌افتد که این معادل بیش از ۱۰% کالری در یک رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالری است.

حتی قبل از کشف انسولین در سال ۱۹۲۱، رژیم های کتوژنیک با کربوهیدرات بسیار کم، برای افراد مبتلا به دیابت تجویز میشده‌اند.

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که محدود کردن مصرف کربوهیدرات به ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز می تواند میزان قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، کاهش وزن را بهبود بخشد و سلامت قلب را در مبتلایان به دیابت بهبود بخشد.

علاوه بر این، این پیشرفت‌ها اغلب خیلی سریع اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال، در یک مطالعه روی افراد مبتلا به چاقی و دیابت، محدود کردن کربوهیدرات به ۲۱ گرم در روز به مدت ۲ هفته منجر به کاهش خود به خود میزان کالری، کاهش سطح قند خون و افزایش ۷۵ درصدی حساسیت انسولین شد.

در یک مطالعه کوچک و ۳ ماهه، افراد در دو گروه رژیم غذایی کم کالری و کم چربی یا رژیم کم کربوهیدرات حاوی ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز مصرف می‌کردند.

گروه با رژیم غذایی کم کربوهیدرات به طور متوسط ۰٫۶% کاهش در HbA1c داشته و نسبت به گروه با رژیم غذایی کم چربی بیش از دو برابر وزن بیشتری از دست دادند. علاوه بر این ، ۴۴% از آنها حداقل یک داروی دیابت را قطع کردند در حالی که این تعداد برای گروه با رژیم غذایی کم چربی ۱۱% بود.

در حقیقت، در چندین مطالعه، انسولین و سایر داروهای دیابت به دلیل بهبود در کنترل قند خون ، کاهش یافتند یا قطع شدند.

همچنین رژیم های غذایی حاوی ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات نشانگر کاهش قند خون بوده‌اند و خطر ابتلا به بیماری در مبتلایان به پیش دیابت را کاهش داده‌اند.

در یک مطالعه کوچک ۱۲ هفته ای، مردان مبتلا به چاقی و پیش دیابت، رژیم غذایی مدیترانه‌ای محدود به ۳۰ گرم کربوهیدرات در روز را مصرف می‌کردند. قند خون ناشتای آنان به طور متوسط به حد طبیعی ۹۰ میلی گرم در دسی لیتر (۵ میلی مول در لیتر) کاهش یافت.

علاوه بر این، این مردان به طور متوسط نزدیک به ۱۵ کیلوگرم وزن از دست دادند و کاهش قابل توجهی در تری گلیسیرید، کلسترول و فشار خون داشتند.

نکته مهم این است که این مردان به دلیل کاهش قند خون، وزن و سایر نشانگرهای سلامتی، دیگر نشانه‌های سندرم متابولیک را نداشتند.

اگرچه نگرانی هایی مطرح شده است که دریافت پروتئین بالاتر در رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است منجر به مشکلات کلیوی شود، اخیرا یک مطالعه ۱۲ ماهه نشان داد که مصرف کربوهیدرات بسیار پایین باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی نمی‌شود.

رژیم های کم کربوهیدرات

بسیاری از رژیم‌های کم کربوهیدرات،کربوهیدرات را روزانه به  ۵۰ تا ۱۰۰ گرم یا ۱۰ تا ۲۰% از کالری محدود میکنند.

اگرچه مطالعات بسیار کمی در مورد محدودیت کربوهیدرات در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ وجود دارد، اما همین مطالعات نتایج چشم‌گیری گزارش کرده‌اند.

در یک مطالعه طولانی مدت در مبتلایان به دیابت نوع ۱ که کربوهیدرات را به ۷۰ گرم در روز محدود کرده بودند، شرکت کنندگان به طور متوسط افت HbA1c خود را از ۷٫۷% به ۶٫۴% مشاهده کردند. علاوه بر این، سطح HbA1c آنها تا ۴ سال بعد به همان اندازه باقی ماند.

کاهش ۱٫۳% در HbA1c و حفظ آن طی چند سال یک تغییر قابل توجه، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ است.

یکی از بزرگترین نگرانی‌های افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، کم شدن سریع قند خون است که به میزان خطرناکی پایین می‌آید.

در یک مطالعه ۱۲ ماهه، بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۱ که مصرف روزانه کربوهیدرات را به کمتر از ۹۰ گرم محدود کرده بودند، ۸۲ درصد قند خون کمتری نسبت به قبل از شروع رژیم داشتند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است از محدود کردن میزان مصرف روزانه کربوهیدرات خود بهره مند شوند.

در یک مطالعه ۵ هفته‌ای کوچک، مردان مبتلا به دیابت نوع ۲ که ازرژیم غذایی با پروتئین بالا و  پر فیبر که ۲۰% کالری آن از کربوهیدرات بود استفاده می‌کردند، به طور متوسط کاهش ۲۹ درصدی قند ناشتا را تجربه کردند.

رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات متوسط

یک رژیم معتدل‌تر در کربوهیدرات ممکن است شامل روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم کربوهیدرات قابل هضم یا ۲۰ تا ۳۵ درصد کالری باشد.

چند مطالعه که به بررسی چنین رژیم هایی پرداخته بودند، نتایج خوبی را در افراد مبتلا به دیابت گزارش کردند.

در یک مطالعه ۱۲ ماهه روی ۲۵۹ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ ، افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال میکردند و ۳۵% یا کمتر کالری از کربوهیدرات دریافت می‌کردند، کاهش قابل توجهی در HbA1c را تجربه کردند – به طور متوسط از ۸٫۳% به ۶٫۳%.

تحقیقات تأیید کرده‌اند که بسیاری از سطوح محدودیت کربوهیدرات می‌توانند سطح قند خون را به طور مؤثر کاهش دهند.

از آنجا که کربوهیدرات ها قند خون را بالا می برند، کاهش آنها به هر میزانی می تواند به کنترل سطح قندخون شما کمک کند.

به عنوان مثال، اگر در حال حاضر روزانه حدود ۲۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنید، کاهش میزان مصرف آن به ۱۵۰ گرم باید منجر به کاهش قابل توجه قند خون بعد از غذا شود.

به نظر می رسد محدودیت شدید یعنی حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز چشم‌گیرترین نتایج را به همراه دارد ، تا جایی که نیاز به انسولین یا داروی دیابت را کاهش داده و یا حتی از بین می‌برد.

خوراکی‌های با کربوهیدرات بالا که باید از آنها دوری کنید

بسیاری از غذاهای خوشمزه، مغذی و کم کربوهیدرات وجود دارند که بالارفتن سطح قند خون را به حداقل می‌رسانند. در رژیم‌های کم کربوهیدرات میتوان از این غذاها به میزان متوسط تا زیاد لذت برد.

با این حال، شما باید از موارد زیر که کربوهیدرات بالایی دارند جلوگیری کنید:

  • نان ، کلوچه ، رول و شیرینی
  • ماکارونی ، برنج ، ذرت و سایر غلات
  • سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین
  • شیر و ماست شیرین شده
  • بیشتر میوه‌ها به جز انواع توت‌ها
  • کیک ، کلوچه ، بستنی و شیرینی های دیگر
  • غذاهای میان وعده مانند چیپس و پفیلا
  • آب میوه ، نوشابه ، چای سرد شیرین شده و سایر نوشیدنی های شیرین شده
  • آبجو

به خاطر داشته باشید که همه این غذاها ناسالم نیستند. به عنوان مثال، میوه‌ها که بسیار هم مغذی هستند. با این حال، آنها برای کسی که سعی در کنترل قند خون خود با خوردن کربوهیدرات کمتری داشته باشد، بهینه نیستند. همچنین آشنایی با انواع میوه کم قند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آیا رژیم‌های کم‌کربوهیدرات همیشه برای دیابت مناسب هستند؟

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات به طور مداوم نشان داده‌اند که باعث کاهش قند خون میشوند و سایر نشانگرهای سلامتی را در مبتلایان به دیابت بهبود می‌بخشند.

با این حال، برخی از رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات بالاتر نیز اثرات مشابهی داشته‌اند.

به عنوان مثال، برخی مطالعات حاکی از این هستند که رژیم‌های کم‌چربی گیاهخواری ممکن است منجر به کنترل بهتر قند خون و سلامت کلی شوند.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای، یک رژیم وگان مبتنی بر برنج قهوه ای حاوی ۲۶۸ گرم کربوهیدرات در روز (۷۲ درصد از کالری) سطح HbA1c شرکت کنندگان را بیش از یک رژیم دیابت استاندارد با ۲۴۹ گرم کربوهیدرات کل (۶۴ درصد از کالری) روزانه کاهش داد.

تجزیه و تحلیل ۴ مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که رژیم غذایی کم چربی و رژیم غذایی ماکروبیوتیکی متشکل از ۷۰% کربوهیدرات را داشتند، کاهش قابل توجهی در قند خون و سایر نشانگرهای سلامتی داشتند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد و فواید سلامتی دیگری نیز برای افراد مبتلا به دیابت ارائه می‌دهد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این رژیم‌ها به طور مستقیم با رژیم‌های کم کربوهیدرات مقایسه نمی‌شدند، بلکه با رژیم‌های غذایی کم چربی که معمولاً برای مدیریت دیابت استفاده میشود مقایسه میشدند. علاوه بر این، تحقیقات بیشتری در مورد این رژیم‌ها مورد نیاز است.

نحوه تعیین مصرف بهینه کربوهیدرات

اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از سطوح مختلف مصرف کربوهیدرات ممکن است به کنترل قند خون کمک کند، مقدار بهینه در افراد متفاوت است.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) سابقاً توصیه میكرد كه مبتلایان به دیابت حدود ۴۵% كالری خود را از کربوهیدرات دریافت كنند.

با این حال، ADA در حال حاضر یک رویکرد فردی را تکمیل میکند که در آن، مصرف ایده آل کربوهیدرات باید رژیم غذایی و اهداف متابولیکی را در نظر بگیرد.

اینکه بازه مصرف کربوهیدراتی را که در آن احساس بهتری میکنید را بدانید و مصرف خود را براساس آن تنظیم کنید و در دراز مدت به طور واقعی آن را حفظ کنید مهم است.

بنابراین، دانستن اینکه چه تعداد کربوهیدرات بخورید نیازمند آزمایش و ارزیابی است تا خودتان دریابید که چه چیزی برای شما بهتر است.

برای تعیین میزان مصرف کربوهیدرات ایده آل، قند خون خود را قبل از غذا و دوباره ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا اندازه گیری کنید.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به رگ های خونی و اعصاب، حداکثر میزان قند خون شما باید ۱۳۹ میلی گرم در دسی لیتر (۸ میلی مول در لیتر) باشد.

با این حال، بهتر است سقف حتی پایین تری را هدف قرار دهید.

برای رسیدن به  قند خون مورد نظرتان، نیاز است که مصرف کربوهیدرات خود را به کمتر از ۱۰، ۱۵ یا ۲۵ گرم در هر وعده غذایی محدود کنید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که قند خون شما در زمان های مشخصی از روز بیشتر میشود، بنابراین حد بالای کربوهیدرات شما ممکن است برای صرف شام از صبحانه یا ناهار کمتر باشد.

به طور کلی، هر چه کربوهیدرات کمتری مصرف کنید، قند خون شما کمتر میشود و به داروهای دیابت یا انسولین نیاز کمتری خواهید داشت که در محدوده سالم بمانید.

اگر داروهای دیابت یا انسولین مصرف میکنید، بسیار مهم است که قبل از کاهش مصرف کربوهیدرات خود برای اطمینان از دوز مناسب، با پزشک خود صحبت کنید.

کلام آخر

اگر مبتلا به دیابت هستید، کاهش مصرف کربوهیدرات ممکن است مفید باشد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف کربوهیدرات روزانه به اندازه ۲۰-۱۵۰ گرم یا ۵-۳۵% از کالری، نه تنها منجر به کنترل بهتر قند خون می‌شود بلکه ممکن است باعث کاهش وزن و مزایای دیگری برای سلامتی شود.

با این حال، برخی از افراد تحمل بیشتری در برابر کربوهیدرات نسبت به دیگران دارند. آزمایش قند خون و توجه به احساس خود در مصرف کربوهیدرات‌های مختلف میتواند به شما در یافتن دامنه خود برای کنترل بهینه دیابت، سطح انرژی و کیفیت زندگی کمک کند.

 

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: healthline.com

 

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.