فلافل خوشمزه و ترد + نکات کامل درست کردن فلافل

0 24,601

مجله اینترنتی دلخوشی: فلافل یک غذای خوشمزه لبنانی است که آن را به اشکال مختلف درست می کنند. فلافل دارای انواع متفاوتی است مانند فلافل لبنانی، فلافل بندری، فلافل سبزیجات. در این مطلب نوعی فلافل خوشمزه به همراه تمام نکات و فوت و فن های تهیه یک فلافل ترد را به شما آموزش خواهیم داد و تمامی نکاتی که باعث خشک شدن فلافل می شود را توضیح خواهیم داد.

دستور فلافل

خشک شدن فلافل

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


طرز تهیه فلافل

مواد لازم برای تهیه فلافل:

  • نخود ۲ پیمانه
  • سیب زمینی خام متوسط ۱ عدد
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • پودر تخم گشنیز ۲ قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • فلفل قرمز به میزان لازم
  • ادویه کاری به میزان لازم
  • آویشن به میزان لازم
  • پودر زیره سبز
  • نمک به میزان لازم
  • سیر ۳ حبه
  • لیموترش تازه ۶ عدد
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • کنجد برای تزئین (دلخواه)

طرز تهیه فلافل:

نخود را به مدت ۴۸ ساعت کامل در آب خیس کنید. می توانید برای اینکه نفخ نخود گرفته شود، مقداری هم نمک به آب آن اضافه کنید.

ساندویچ فلافل

سپس نخود خیس خورده را مرحله به مرحله داخل مولینکس بریزید و خوب میکس کنید تا کاملا نخود بافت خمیری و له پیدا کند. تمامی نخودها را به همین ترتیب میکس کنید. و در ظرفی بریزید.

فلافل ترد

سپس پیاز و سیب زمینی و سیرخام را داخل مولینکس بریزید و آنها را نیز به حدی بزنید تا کاملا له شوند.

فلافل خوشمزه

اگر از غذاساز استفاده می کنید، می توانید یکمرتبه نخود، پیاز، سیب زمینی و سیر را با هم داخل غذاساز بریزید و با هم میکس کنید.

همچنین می توانید از چرخ گوشت نیز برای میکس کردن مواد استفاده کنید، ولی مواد را ۲ مرتبه چرخ کنید تا خمیر فلافل کاملا نرم شود.

خمیر فلافل را در کاسه ای بریزید.

آب لیموهای ترش تازه را بگیرید و به خمیر فلافل اضافه کنید و پس از دست کردن دستکش، آنها را خوب با دست مخلوط کنید.

خمیر فلافل

سپس نمک فلفل سیاه، فلفل قرمز، ادویه کاری، پودر تخم گشنیز، پودر زیره سبز، آویشن و بکینگ پودر را به خمیر فلافل اضافه کنید و آنها را خوب با دست ورز دهید.

وقتی مواد را خوب با هم ورز دادید و مخلوط کردید، خمیر فلافل بسیار نرم و لطیفی خواهید داشت.

دستور خمیر فلافل

می توانید بلافاصله شروع به درست کردن فلافل ها کنید،البته برای راحتی کار کردن با خمیر فلافل، می توانید روی ظرف را سلفون بکشید و خمیر را به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

می توانید فلافل ها را با دست به شکل کوکوهای ریز و کوچک درآورید یا اینکه برای یکدست شدن فلافل ها از قالب فلافل یا اسکوپ بستنی کمک بگیرید.

فلافل ها را قالب بزنید و به دلخواه برای تزئین می توانید رویش کمی کنجد سفید بریزید و با دست کمی فشار دهید تا کنجدها به خمیر بچسبد.

قالب زدن فلافل

فلافل ترد و خوشمزه

می توانید یکی یکی فلافل ها را به کمک قالب فلافل داخل روغن سرخ کنید یا اینکه تمام فلافل ها را آماده کنید و بعد چند تا چند تا بسته به گنجایش ظرف تان آنها را داخل روغن سرخ کنید. البته به دلیل لطیف بودن خمیر فلافل، ترجیحا برای راحتی کار می توانید یکی یکی فلافل ها را قالب زده و بلافاصله داخل روغن قرار دهید تا سرخ شوند.

حال داخل یک ظرف کوچک گود روغن فراوان بریزید، زیر شعله گاز را زیاد کنید تا روغن کاملا داغ شود.

وقتی روغن کامل داغ شد، فلافل ها را به کمک نوک کفگیر و دست، از جایش بلند کنید و به آرامی داخل روغن فرو ببرید و رها کنید. چون خمیر نرم است، آن را یکمرتبه داخل روغن پرتاب نکنید چون شکل آنها به هم می خورد.

سرخ کردن فلافل

حال اجازه دهید تا فلافل ها به مدت ۳ الی ۵ دقیقه کاملا به رنگ قهوه ای روشن درآیند.

مواد خمیر فلافل

داخل ظرفی دستمال جذب روغن پهن کنید و فلافل های سرخ شده را داخل آن بیاندازید.

فلافل خونگی

یک دستمال دیگر روی فلافل های سرخ شده بکشید تا در مدت زمان سرخ شدن بقیه فلافل ها، سرد نشوند.

فلافل ها را به صورت ساندویچ همراه با گوجه، خیارشور، کاهو و سس کچاپ میل کنید.

همچنین می توانید خمیر فلافل را به صورت یک همبرگر بزرگ درآورید و آن را سرخ کنید و با نان همبرگر میل کنید. در این صورت یک همبرگر رژیمی عالی خواهید داشت که برای افراد چاق یا افراد گیاه خوار گزینه بسیار جالبی خواهد بود.

همبرگر فلافل


طرز تهیه فلافل لبنانی:

مواد اولیه تهیه فلافل لبنانی نیز همانند مواد اولیه ذکر شده در بالا است. فلافل لبنانی نوعی فلافل تند است بنابراین در مواد اولیه تهیه فلافل لبنانی از پودرچیلی نیز استفاده می شود.

همچنین در فلافل لبنانی مقداری جعفری خرد شده ریز نیز استفاده می شود. به همین دلیل  رنگ داخل فلافل ها کمی سبز رنگ است.

فلافل آبادانی

فلافل لبنانی

به مواد اولیه فوق می توانید حدود ۱ استکان برگ جعفری اضافه کنید. برگ جعفری را داخل مولینکس بریزید و خوب ریز کنید و با مواد دیگر مخلوط کنید. اگر طعم جعفری را دوست ندارید یا آن را حذف کنید و یا اینکه مقدار آن را کمتر کنید.

دستور فلافل لبنانی

معمولا فلافل لبنانی را به همراه حموص میل می کنند.

تزیین فلافل 

نکات مهم و کلیدی برای تهیه یک فلافل خوشمزه:

۱- قبل از تهیه فلافل حتما نخود را به مدت ۴۸ ساعت کامل در آب خیس کنید، در غیر این صورت فلافل شما کیفیت مطلوب را نخواهد داشت و بوی نخود خام می دهد.

۲- نیازی به استفاده از تخم مرغ در فلافل نیست. بدون استفاده از تخم مرغ هم فلافل شما وا نمی رود. در واقع در دستور اصلی فلافل، از تخم مرغ استفاده نشده است.

۳- بیش از حد سرخ کردن فلافل، باعث خشک شدن بیش از اندازه سطح خارجی فلافل می شود. فلافل ها را حدود ۳ الی ۵ دقیقه بسته به حرارت گاز، سرخ کنید. آنها را به اندازه ای سرخ کنید که رنگ آنها قهوه ای روشن شود.

۴- فلافل را در روغن داغ و با حرارت بالا سرخ کنید.

۵- بسیاری از افراد برای نرم شدن خمیر فلافل و جلوگیری از خشک شدن فلافل، داخل خمیر فلافل مقداری آب اضافه می کنند. در این دستور تهیه فلافل، به دلیل استفاده از لیمو ترش تازه، سیب زمینی خام و پیازخام میکس شده در فلافل، بافت فلافل بسیار لطیف و نرم است و نیازی به استفاده از آب داخل خمیر فلافل نیست. اما در زمانی که احساس می کنید بافت خمیر فلافل شما کمی سفت است، می توانید از مقداری آب  یا حتی مقدار بیشتری آب لیمو ترش تازه داخل آن استفاده کنید.

۶- ماده اصلی تهیه فلافل، نخود است. اما افراد بر اساس ذائقه خود مقداری هم سیب زمینی و یا گاهی باقلا به آن اضافه می کنند. اضافه کردن اندازه سیب زمینی نیز کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. می توانید داخل فلافل از مقدار سیب زمینی بیشتری نیز استفاده کنید. اگر سیب زمینی را به صورت خام استفاده می کنید مراقب باشید که خمیر فلافل بیش از حد شل نشود. در صورت استفاده از سیب زمینی پخته می توانید به مقدار مساوی از سیب زمینی و نخود نیز داخل خمیر فلافل استفاده کنید. این کار برای افرادی که طعم نخود را دوست ندارند، گزنیه مناسبتی است هر چند که از طعم اصلی فلافل کمی دور خواهید شد.

۷- ترجیحا از آرد داخل مایع فلافل استفاده نکنید چون باعث سفت و خشک شدن فلافل می شود، مگر در صورتی که مایع فلافل شما بسیار شل باشد. در صورت استفاده از آرد، می توانید ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری آرد داخل مایع فلافل بریزید. اگر احساس می کنید خمیرفلافل خیلی شل هست، اول آن را به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد، اما اگر باز هم دیدید که نمی توانید خمیر را شکل دهید حال می توانید اضافه کردن مقدار کمی آرد را امتحان کنید.

۸- به طور کلی فلافل اصل یا همان فلافل لبنانی بسیار تند است و در آن از پودر چیلی استفاده می شود. اما شما می توانید بر اساس ذائقه خود، میزان فلفل استفاده شده در فلافل را کم یا زیاد کنید. همچنین می توانید به جای استفاده از پودر چیلی، از فلفل قرمز استفاده کنید.

۹- اصلی ترین ادویه فلافل، پودر زیره، پودر تخم گشنیز و فلفل است.

۱۰- به جای استفاده از قالب فلافل، می توانید خمیر فلافل را با دست شکل دهید.

۱۱- برای زیباتر شدن فلافل ها، سعی کنید آنها را یکدست و یک اندازه درست کنید. برای اینکار می توانید از قالب فلافل یا اسکوپ بستنی کمک بگیرید.

۱۲- برای تهیه فلافل می توانید نخود و سیب زمینی را بپزید و از نخود پخته و سیب زمینی آب پز استفاده کنید و فلافل با طعمی متفاوت تر را تجربه کنید البته اصل فلافل با نخود خام کاملا خیس خورده تهیه می شود.

۱۳- موقع قالب زدن فلافل ها حواستان باشد تا ضخامت فلافل ها خیلی زیاد نباشد.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.